Costanza e Fortezza A.D. 2015 —
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094943%3A_____%2F16%3AN0000032" target="_blank" >RIV/00094943:_____/16:N0000032 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Costanza e Fortezza A. D. 2015 – Eine „republikanische Krönungsoper“. Reflexionen zur Neuaufführung des Werkes
Popis výsledku v původním jazyce
Der Aufsatz beinhaltet eine kritische Reflexion zur Neuaufführung der 1723 beim Wiener Kaiserhof entstandenen und in Prag uraufgeführten Festoper Costanza e Fortezza. Bei dieser Neuaufführung im Jahre 2015 wurde das Werk beträchtlich verkürzt und seine ursprüngliche symbolische dynastisch-politische Botschaft, die mit der regierenden Dynastie Habsburg und der Pragmatischen Sanktion eng zusammengehängt hatte, ganz in Hintergrund gestellt. Stattdessen wurde in dieser, der Mutter Maria Theresias Elisabeth Christine huldigenden Barockoper die im Jahre 1918 gegründete Tschechoslowakische Republik gepriesen.
Název v anglickém jazyce
Costanza e Fortezza A.D. 2015 —
Popis výsledku anglicky
The festive opera Costanza e Fortezza (Stability and Strength) written by Pietro Pariati and set to music by Johann Joseph Fux was first performed on 28th August 1723 in Prague on the occasion of 32nd birthday of Elisabeth Christine of Brunswick-Wolfenbüttel, the Emperor Charles VI's wife, and was rerun on 2nd September of the same year. In 2015 it was staged as a modern performance. Musica Florea, a Czech ensemble, performed it at the “9 Weeks of Baroque” Festival in Světce near Tachov and then in Prague. The opera mirrors the heroic Roman fight for the free Roman Republic against the militant Etruscan king Porsenna and his protégé Titus Tarquinius, the Roman Crown Prince, between 510 and 508 B.C. However, Pariati's libretto also introduces symbolism of the current dynastic-political situation when Charles VI tried to keep the Czech lands in the Habsburg Monarchy. Inthe contemporary opera performance this symbolism is completely suppressed and the new adaptation prioritizes two dramatic love stories. Now there is only a single choir and the number of actors was also lowered. As recitatives were reduced, the reflexive part was omitted as well. The modern final licenza employs not only a choir celebrating the Empress and the capital Prague but also allegorical dancers honouring the Czechoslovak Republic proclaimed in 1918 after the Danubian Monarchy fell apart. It was the Monarchy which Charles VI craved to keep integrated in 1723. Due to this crucial change the contemporary performance no longer carries the original message and tends to be a little challenging.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů