The libretto to the opera Porsena by Agostino Piovene (Venice, 1712) as a forerunner to the festa teatrale Costanza e Fortezza by Pietro Pariati (Prague, 1723)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094943%3A_____%2F21%3AN0000013" target="_blank" >RIV/00094943:_____/21:N0000013 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144490" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/144490</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2021-1-4" target="_blank" >10.5817/MB2021-1-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Das Libretto zur Oper Porsena von Agostino Piovene (Venedig 1712) als Vorläufer der Festa teatrale Costanza e Fortezza von Pietro Pariati (Prag 1723)
Popis výsledku v původním jazyce
In der Studie werden zwei Opernlibretti analysiert und miteinenader verglichen, und zwar das Libretto zu der Oper Porsena von Agostino Piovene (Venedig 1712) und das Libretto zu der Festa teatrale Costanza e Fortezza (Standhaftigkeit und Stärke) von Pietro Pariati (Prag 1723). Nach der Vorlage von dem römischen Historiker Titus Livius (59 v. Chr. – 17 n. Chr.) wird in beiden Werken die Kriegsgeschichte Roms mit dem Etruskerkönig Porsenna dargestellt. Aufgrund der Ähnlichkeiten und Unterschiede in der Verarbeitung einzelner Episoden und in der Auffassung einzelner Charaktere wird in dem Aufsatz auf die Absicht von Pariatis Auftraggebers, des Kaisers Karl VI., hingewiesen, aufgrund eines historischen Narrativs seine eigene dynastisch-politische Konzeption zum Ausdruck zu bringen.
Název v anglickém jazyce
The libretto to the opera Porsena by Agostino Piovene (Venice, 1712) as a forerunner to the festa teatrale Costanza e Fortezza by Pietro Pariati (Prague, 1723)
Popis výsledku anglicky
The paper analyses and compares two italian librettos written in the 1st half of the 18th century: Agostino Piovene' libretto of the opera Porsena, performed in Venice during the carnival seasons of 1712 and 1713; and the libretto by Pietro Pariati written for the festa teatrale Costanza e Fortezza, performed in Prague in 1723 at the coronation of the Holy Roman Emperor Charles VI as King of Bohemia. Both librettos are inspired by historical events documented by the Roman historian Livy (59 BC – AD 17). The paper argues that the differences between the two librettos are caused also by the fact that Pariati in his Costanza e Fortezza from 1723 adapted the characters as well as the overall tone of certain episodes to serve the current dynastic and political interests of Charles VI.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
2336-436X
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
59-79
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85122424268