Silniční vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00101435:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Silniční vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Počátek budování sbírky historických vozidel v Technickém muzeu v Brně spadá do roku 1971, kdy bylo od Dopravního podniku města Brna převzato 12 historických tramvajových vozů, restaurovaných ke 100. výročí MHD v Brně v roce 1969. Již záhy byl sbírkový fond oboru MHD dále rozšiřován o historická vozidla nejen z Brna, ale i dalších měst, přičemž v prvním období byl kladen důraz na muzejní uchování zejména kolejových vozidel. To bylo dáno především končící generační obnovou vozového parku dopravních podniků s tramvajovým provozem. Nezapomínalo se však ani na průběžnou dokumentaci jednotlivých typů provozovaných trolejbusů a autobusů. Podíl těchto silničních vozidel na celkovém počtu sbírkových předmětů postupně narůstal s ohledem na jejich kratší životnost a s tím související častější obnovu vozového parku u jednotlivých provozovatelů. Dnes je ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně celkem 105 vozidel MHD, z toho je již cca 40 % vozidel silničních. Na tomto místě je třeba uvést, že z hlediska legislativy je trolejbus stále považován za drážní vozidlo. K výrobě trolejbusů jsou však od roku 2004 již výhradně používány modifikované karoserie autobusových výrobců a s nástupem využití trolejbusů s dieslovými agregáty, parciálních trolejbusů vybavených bateriemi a elektrobusů se rozdíl mezi drážním a silničním vozidlem v tomto případě podstatně zmenšuje. Technické muzeum se snaží v rámci dokumentace současnosti tento vývoj reflektovat a průběžně do sbírky oboru MHD získávat i současné z provozu vyřazované typy vozidel, což názorně dokládá i tato odborná publikace.
Název v anglickém jazyce
Road vehicles in the historical vehicles collection of a public transport in Technical Museum in Brno
Popis výsledku anglicky
The beginning of building of the historical vehicles collection in Technical Museum in Brno goes back to 1971. In this year, Brno Public Transport Authority took over 12 historical tramcars which were restored at the occasion of the 100th anniversary of public transport in Brno in 1969. Very early on, the collection fund of public transport branch was further extended to historical vehicles not only from Brno but also from other towns. During the first period, the emphasis was on museum preservation especially of rail vehicles. This was mainly due to the ending generational renewal of the fleet of transport companies with tram traffic. However, the on-going documentation of individual types of operated trolleybuses and buses was not forgotten either. The share of these road vehicles in the total number of collection items gradually increased due to their lifetime was shorter. This was connected to more frequent renewals of the fleet of individual operators. Nowadays, the collection fund of Technical Museum in Brno comprises in total 105 public transport vehicles, of which ca. 40 % are road vehicles. It is important to note, in this respect, that according to the legislation a trolleybus is still considered a rail vehicle. Since 2004, only modified bodyworks of bus producers have been used for production of trolleybuses. With the arrival of use of diesel generator trolleybuses, battery trolleybuses and electric buses, the difference between a rail vehicle and a road vehicle is weakening significantly in this case. Technical Museum in Brno is trying to reflect this development within the documentation of the present days, and it is continuously trying to acquire types of contemporary vehicle taken out of operation into the public transport collection. This is also illustrated by this professional publication.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-87896-64-8
Počet stran knihy
76
Název nakladatele
—
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—