Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf" target="_blank" >https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2020/11/Tomas-Kocman.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obecná specifika konzervování-restaurování sbírkových předmětů oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pro vozidla městské hromadné dopravy jsou charakteristické specifické postupy konzervování-restaurování. Sbírka tohoto oboru v Technickém muzeu v Brně je největší v ČR, přičemž obsahuje více než sto tramvají (motorových a vlečných vozů), trolejbusů, autobusů a autobusových přívěsů. Zastoupeny jsou v ní v menší míře též parní a elektrické lokomotivy, železniční vozy a speciální technologická vozidla. Restaurování vozidel MHD ve většině případů vykonávají pracoviště, která provádějí opravy a údržbu běžně provozovaných vozidel MHD. Postup restaurování historických vozidel musí být i přesto veden v souladu s jejich historickou,technickou i estetickou hodnotou. Důležitá je též obnova jejich funkčnosti s cílem prezentovat je v pojízdném stavu širší veřejnosti, a to v souladu s platnou legislativou při příležitostných předváděcích jízdách. Vozidla MHD byla do sbírky získána nejčastěji ve stavu po vyřazení z provozu, veškeré jejich součásti tak byly maximálně opotřebené, ohrožené postupující korozí. Až na výjimky proto není žádoucí uchovávat je a prezentovat v nálezovém stavu. Na základě padesátileté praxe Technického muzea v Brně lze dospět k závěru, že optimálním postupem je kompletní konzervování-restaurování konkrétního vozidla v rozsahu generální opravy, spojené s uvedením tohoto vozidla do odpovídající historicky doložené podoby. Nelze přehlédnout analogii s postupy restaurování a uchování historických silničních vozidel, jejichž principy formulovala Mezinárodní federace historických vozidel FIVA v jednotlivých článcích Turínské charty, a kterými se Technické muzeum v Brně při péči o sbírku historických vozidel MHD řídí od počátku jejího budování.

  • Název v anglickém jazyce

    General specifics concerning conservation -restoration of collection items coming from the field City public transport in the Technical Museum Brno

  • Popis výsledku anglicky

    For the vehicles of city public transport specific, conservation-restoration methods are characteristic. The collection of this field in the Technical Museum Brno is the biggest in the Czech Republic. The collection contains more than one hundred of trams (motorcars and tow tramcars), trolleybuses, buses, and bus trailers. To a smaller extent, also steam and electric locomotives, railway cars and special technological vehicles are represented in this collection. In the most cases, the restoration of city public transport vehicles is carried out by workplaces which commonly execute repairs and maintenance of commonly used public transport vehicles. However, the process of historical vehicles’ restoration must be conducted in accordance with their historical, technical, and aesthetic value. It is also important to renew their functionality, in order to present them to a wide public in operational condition. At occasional demonstration tours, the valid legislation must be performed. Most often, the public transport vehicles were obtained for the collection in the condition after their putting out of service. All their parts were thus maximally worn out, threatened by a proceeding corrosion. Save for exceptions, it is thus not desirable to preserve and present them in as found condition. On the basis of a 50 years long practice of the Technical Museum Brno it can be concluded that the optimum method is a complete conservation-restoration of a vehicle in the extent of a general repair, in connection with a putting the vehicle into a corresponding historically documented condition. The analogy with the methods of restoration and preservation of historical road vehicles cannot be missed. The international federation of ancient vehicles FIVA formulated the principles of these methods in the articles of the Charter of Turin. Since the beginning of the building of the historical public transport vehicles’ collection, the Technical Museum in Brno follows these principles at the care of the collection.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10406 - Analytical chemistry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum pro konzervátory-restaurátory

  • ISSN

    1805-0050

  • e-ISSN

    2571-4384

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    82-86

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus