Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Naše Zetky. 100 let prvního automobilu Československé zbrojovky Brno a.s.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F24%3AN0000003" target="_blank" >RIV/00101435:_____/24:N0000003 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tmbrno.cz/akce/nase-zetky/" target="_blank" >https://www.tmbrno.cz/akce/nase-zetky/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Naše Zetky. 100 let prvního automobilu Československé zbrojovky Brno a.s.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Technické muzeum v Brně se dlouhodobě věnuje dokumentaci historie vývoje spalovacích motorů a motorismu na Moravě a ve Slezsku. Již od roku 1970 se pozornost odborných pracovníků soustředila na historii vývoje spalovacích motorů a výrobu automobilů v brněnské Zbrojovce. První cenné akvizice, především historické automobily z brněnské Zbrojovky, byly do oboru získány v letech 1970–1976. Jádro sbírky tvoří dnes téměř kompletní výrobní řada jednotlivých typů vozů značky „Z“, které byly v brněnské Zbrojovce vyráběny v letech 1924–1936. V květnu 2024 uplynulo sto let od doby, kdy byl na Mezinárodní výstavě automobilů v Brně představen Disk – první „lidový“ automobil, s dvoutaktním motorem, vyrobený Československou zbrojovkou v Brně. I když první vůz zdaleka nesplnil všechna očekávání, dokázala Zbrojovka brzy uvést na trh další typ vozu, tentokrát již pod známou značkou „Z“. Úspěšnou sériovou výrobu „Zetek“ v Československé Zbrojovce Brno a. s. odstartoval automobil Z 4/18, lidově nazývaný „osmnáctka“. První automobil s náhonem na přední kola v ČR s označením Z 4, propagovaný reklamní kampaní jako „silná čtyřka“, splňoval koncept lidového vozu s příznivou cenou začínající na 22 000 Kč. V roce 1935 vyjely z bran Zbrojovky hned dva typy – Z 5 Express a lidový automobil Z 6 nazývaný „Hurvínek“, který byl posledním brněnským vozem. Cílem výstavy bylo připomenout, že se v Brně kdysi vyráběly nejen zbraně nebo textil, ale také zajímavé dvoutaktní automobily – Zetky. Ve výstavě měla veřejnost možnost si poprvé na jednom místě prohlédnout všechny typy vozů, které Československá zbrojovka Brno vyráběla. Byly zde k vidění exponáty, které se běžně nevystavují, neboť pochází ze soukromých sbírek. Unikátní je rovněž prezentace dvou existujících vozů Disk.

  • Název v anglickém jazyce

    Our Zetky. 100 years of the first car of Československá zbrojovka Brno a.s.

  • Popis výsledku anglicky

    The Technical Museum in Brno has long been dedicated to documenting the history of the development of internal combustion engines and motoring in Moravia and Silesia. Since 1970, the attention of the expert staff has been focused on the history of the development of internal combustion engines and the production of automobiles at the Brno Armoury. The first valuable acquisitions, mainly historic cars from the Brno Zbrojovka, were brought into the field in 1970-1976. The core of the collection today consists of an almost complete production line of individual types of ‘Z’ cars that were produced at the Brno Zbrojovka in 1924-1936. In May 2024, it will be one hundred years since the Disk - the first ‘people's’ car, with a two-stroke engine, produced by the Czechoslovak Armoury in Brno, was presented at the International Motor Show in Brno. Although the first car fell far short of expectations, Zbrojovka soon managed to launch another type of car, this time under the well-known ‘Z’ brand. The successful series production of ‘Zettes’ at Československá Zbrojovka Brno a. s. started with the Z 4/18, popularly called ‘18’. The first front-wheel drive car in the Czech Republic, the Z 4, promoted by an advertising campaign as the ‘strong four’, fulfilled the concept of a people's car with a favourable price starting at 22,000 CZK. In 1935, two types rolled out of the gates of Zbrojovka - the Z 5 Express and the Z 6 folk car called ‘Hurvínek’, which was the last Brno car. The aim of the exhibition was to remind that Brno used to produce not only weapons or textiles, but also interesting two-stroke cars - Zetkas. In the exhibition, the public had the opportunity to see for the first time in one place all types of cars that the Czechoslovak Armaments Factory Brno produced. There were exhibits that are not normally exhibited, as they come from private collections. The presentation of two existing Disk cars is also unique.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Brno

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    12

  • Počet zahraničních účastníků

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    CST - Celostátní akce