Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vizualizace myšleného. Expozice muzeí České republiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F24%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00101435:_____/24:N0000008 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tmbrno.cz/produkt/vizualizace-mysleneho-expozice-muzei-ceske-republiky-e-book/" target="_blank" >https://www.tmbrno.cz/produkt/vizualizace-mysleneho-expozice-muzei-ceske-republiky-e-book/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.61574/2024.7685.0460" target="_blank" >10.61574/2024.7685.0460</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vizualizace myšleného. Expozice muzeí České republiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Žijeme v turbulentní době, která se nevyhýbá ani muzeím a jejich prezentačním počinům. Konkurence v zábavně-vzdělávací oblasti je stále větší, denně nás obklopují nové technologie, nové možnosti trávení volného času, akcentují se nová témata, stírají se hranice mezi světy, jak po stránce geografické, tak po stránce kulturní. Jak se v dnešní době prosazují česká muzea, zejména prostřednictvím svých expozic a výstav? Muzejní scénárista musí mít nejprve v hlavě projet, který pak v praxi realizuje, ale jak se českým muzejníkům daří „vizualizovat myšlené“, tedy „myšlení obrazem“? Na to se snaží odpověď publikace, jejíž text vychází z průzkumu desítek muzeí, která autor navštívil, a to především v posledních letech. Hodnocení některých prezentačních počinů se věnuje více, některých méně, vždy se snaží se upozornit na signifikantní příklady dobré i té horší praxe, snaží především o zobecnění, která budou platit i po ukončení současných prezentačních realizací. Kniha nejprve upozorňuje, jak obtížné je přesně stanovit, co se všechno může skrývat pod názvem muzeum. Rovněž expoziční činnost může mít velkou škálu podob, které závisí také na muzejní budově, architektuře a na prostředí muzea, což zásadním způsobem ovlivňuje muzejní prezentaci. Text se ptá, na jak dlouho realizujeme expozice, zkoumá, jak moc jsou naše muzea „visitors friendly“, stanovuje základní hranice mezi muzei prezentujícími sbírky „in situ“ a “ in fondo“, mezi muzei a science centry, dotýká se prezentace tradičních i exotických předmětů, nabízí základní dělení prezentací na lineárně-historický a sbírkově-konceptuální, vypořádává se se současnou erupcí tzv. otevřených depozitářů. Monografie chce být především návodem k tomu, co je v muzeích vítané a následování hodné, i varováním před tím, čeho by se měli muzejní scenáristé i výtvarníci vystříhat. Autor predikuje základní trendy do budoucích let.

  • Název v anglickém jazyce

    Visualization of the thought. Expositions of museums of the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    We live in turbulent times, which do not avoid museums and their presentations. The competition in the field of entertainment and education is increasing, we are surrounded by new technologies, new leisure activities, new themes are being emphasised, and the boundaries between worlds are blurring, both geographically and culturally. How do Czech museums assert themselves nowadays, especially through their exhibitions and displays? A museum scriptwriter must first have a projection in his head, which he then puts into practice, but how do Czech museum professionals manage to “visualise the thought”, i.e. “thinking in images”? This is the question that this publication tries to answer, the text of which is based on a survey of dozens of museums that the author has visited, especially in recent years. It is more concerned with the evaluation of some presentations, some less so, always trying to point out significant examples of good and worse practice, trying above all to make generalizations that will be valid even after the current presentations have been completed. The book first points out how difficult it is to determine exactly what all can be hidden under the name museum. Likewise, exhibit activity can take a great variety of forms, which also depend on the museum building, the architecture and the museum's environment, all of which have a major impact on museum presentation. The text asks how long we carry out exhibitions, examines how “visitor friendly” our museums are, establishes the basic boundaries between museums presenting collections “in situ” and “ in fondo”, between museums and science centres, touches on the presentation of traditional and exotic objects, offers a basic division of presentations into linear-historical and collection-conceptual, and deals with the current eruption of so-called open depositories. Above all, the monograph aims to be a guide to what is welcome and worthy of emulation in museums, as well as a warning about what museum writers and artists should avoid. The author predicts basic trends for the years to come.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7685-045-3

  • Počet stran knihy

    77

  • Název nakladatele

    Technické muzeum v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy