Analýza dynamických vlastností vysokootáčkového reduktoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00176109%3A_____%2F11%3A%230000044" target="_blank" >RIV/00176109:_____/11:#0000044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza dynamických vlastností vysokootáčkového reduktoru
Popis výsledku v původním jazyce
První brněnská strojírna (PBS) ve Velké Bíteši vyvíjí malý letecký turbovrtulový motor označený TP 100 o výkonu 180 kW. Pro potřeby zkoušek nového reduktoru bylo ve spolupráci s VZLÚ navrženo zkušební zařízení sestávající ze dvou vysokootáčkových reduktorů se vzájemně propojenými vysokootáčkovými a nízkootáčkovými hřídelemi. Na tomto zařízení se provádí vytrvalostní zkoušky, které mají ověřit výpočtové hodnoty životnosti všech systémů reduktoru. Jeden reduktor je upraven pro potřeby měření dynamických vlastností reduktoru. Ve skříni tohoto reduktoru byly na ložiskové podpory instalovány akcelerometry, které umožňují analyzovat dynamické odezvy systému na vnitřní vysokofrekvenční budící zdroje generované přímo v záběrech zubů. Výsledky analýz slouží provývoj metody modelování nelineárních kvazistatických a dynamických jevů vyvíjenou ve VZLÚ. V tomto příspěvku jsou prezentovány některé výsledky dynamických měření.
Název v anglickém jazyce
Analysis of dynamic properties of high speed gearbox
Popis výsledku anglicky
První brněnská strojírna Velká Bíteš, a.s. (PBS) is developing a small turboprop engine TP 100 with power 180 kW. For testing the new gearbox was in collaboration with VZLU designed a test devices consisting of two high-speed gearboxes interconnected byhigh-speed and low-speed shafts. The endurance tests are made on this equipment to verify the calculated values of all gearbox systems. A one gearbox is adapted for measuring the dynamic properties of the gearbox by accelerometers installed on bearing case. This allows analyzing the dynamic response of the internal high-frequency excitation source generated directly in the gear mesh. The analysis results are used in VZLU for developing of methods for modelling a nonlinear quasi-static and dynamic phenomena. This paper presents some results of dynamic measurements.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FI-IM5%2F230" target="_blank" >FI-IM5/230: *Vývoj turbovrtulového motoru určeného pro malé letouny a bezpilotní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Czech Aerospace Proceedings
ISSN
1211-877X
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—