Studying the Effectiveness of School-based Universal Prevention Interventions in the Czech Republic and Slovakia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F14%3A10289105" target="_blank" >RIV/00216208:11110/14:10289105 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Studying the Effectiveness of School-based Universal Prevention Interventions in the Czech Republic and Slovakia
Popis výsledku v původním jazyce
Background: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomized controlled prevention trials. Objectives: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged,on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. Settings: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. Methods: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. Resu
Název v anglickém jazyce
Studying the Effectiveness of School-based Universal Prevention Interventions in the Czech Republic and Slovakia
Popis výsledku anglicky
Background: In this paper, we introduce the designs of two semi-independent randomized controlled prevention trials. Objectives: The objective of both research projects is to examine the effect of a school-based prevention intervention, called Unplugged,on substance use in Czech and Slovak sixth-graders. In the Czech Republic, in addition, another primary aim is to study the effect of the n-Prevention intervention, which follows the Unplugged intervention in the seventh grade. Settings: The settings were basic schools in the Czech Republic and Slovakia in the years 2012-2015. Methods: Czech Republic - Students: ESPAD 2010, Strengthening Families Questionnaire, and knowledge test; Parents: Strengthening Families Questionnaire; Teachers: evaluation questionnaires and focus groups; Slovak Republic - Students: the Slovak version of the 2007 ESPAD questionnaire and the self-liking/self-competence, self-control, self-efficacy, resilience, cognitive autonomy, and self-evaluation scales. Resu
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-23290S" target="_blank" >GA13-23290S: Randomizovná studie univerzální drogové preventivní intervence Unplugged s přídavnými sezeními zaměřenými na alkohol, tabák a konopné drogy</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Adiktologie
ISSN
1213-3841
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
402-408
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—