Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tram-Pedestrian Collision Modeling Using Experimental Data - Its Validation, Repeatability, and Challenges: A Pilot Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F24%3A10476728" target="_blank" >RIV/00216208:11110/24:10476728 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21220/24:00379906 RIV/00216208:11510/24:10476728

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kg4l0aWlV_" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kg4l0aWlV_</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/03611981231225432" target="_blank" >10.1177/03611981231225432</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tram-Pedestrian Collision Modeling Using Experimental Data - Its Validation, Repeatability, and Challenges: A Pilot Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    To satisfy the needs of growing urban populations, mitigate the impacts of climate change, and improve the environmental conditions and quality of life in cities, there has been an increasing demand for public transport, especially effective and economically beneficial trams. As a consequence, the issue of pedestrians&apos; safety has become more important because of a higher risk of tram-pedestrian collisions. The article is focused on the development of a computational model that can accurately simulate such collisions, and its challenges and limitations. Experiments were conducted using various types of trams, different impact speeds, and an anthropomorphic test device (dummy). Computational models of the tram front ends were created based on CAD geometry supplied by VÚKV a.s. The finite-element mesh itself used a combination of 1D, 2D, and 3D elements. Depending on the shape of the individual components, TRIA, QUAD, HEX, PENTA, and TETRA elements were used for modeling. The results showed that the consequences of these collisions are sensitive to small differences in the posture of the dummies. Therefore, it is difficult to identify a generally more pedestrian-friendly shape for trams using the dummy-tram crash test method.

  • Název v anglickém jazyce

    Tram-Pedestrian Collision Modeling Using Experimental Data - Its Validation, Repeatability, and Challenges: A Pilot Study

  • Popis výsledku anglicky

    To satisfy the needs of growing urban populations, mitigate the impacts of climate change, and improve the environmental conditions and quality of life in cities, there has been an increasing demand for public transport, especially effective and economically beneficial trams. As a consequence, the issue of pedestrians&apos; safety has become more important because of a higher risk of tram-pedestrian collisions. The article is focused on the development of a computational model that can accurately simulate such collisions, and its challenges and limitations. Experiments were conducted using various types of trams, different impact speeds, and an anthropomorphic test device (dummy). Computational models of the tram front ends were created based on CAD geometry supplied by VÚKV a.s. The finite-element mesh itself used a combination of 1D, 2D, and 3D elements. Depending on the shape of the individual components, TRIA, QUAD, HEX, PENTA, and TETRA elements were used for modeling. The results showed that the consequences of these collisions are sensitive to small differences in the posture of the dummies. Therefore, it is difficult to identify a generally more pedestrian-friendly shape for trams using the dummy-tram crash test method.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_026%2F0008401" target="_blank" >EF16_026/0008401: Analýza nehodových dějů chodec tramvaj - validace simulačních modelů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Transportation Research Record

  • ISSN

    0361-1981

  • e-ISSN

    2169-4052

  • Svazek periodika

    2678

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    196-202

  • Kód UT WoS článku

    001160166800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85184925751