K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F16%3A43913103" target="_blank" >RIV/00216208:11120/16:43913103 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa
Popis výsledku v původním jazyce
V textu "K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa" se Zuzana Svobodová věnuje základním jazykovým termínům, které Jan Hus ve spojení s procesem výchovy užíval; dále jsou zdůrazněny podstatné předpoklady, na jejichž základě podle Husa může a má být člověk vychováván. Studie ukazuje základní metodologické prvky v Husově vzdělávání, tj. radikální biblické a kristocentrické založení výchovy, které Hus vyjadřuje častým připomínáním: pravým učitelem je Bůh, skrze své Slovo, v čase dokonale zjevené lidem v Ježíši z Nazaretu. Výchova člověka je Husem pojímána jako péče o duši, k níž jsou zvláštním způsobem povoláni kněží, ale i každý člověk je též Bohem povolán k pečování o duši, k sebevýchově, jejímž cílem je oslavení Boha a služba druhým slovem i činem. Člověk jako obraz Boží je Husem vyzýván nepromarnit čas k osvědčení a osvícení, které v něm ovšem působí milost Boží, jestliže člověk, služebník Boha, je svému Mistru oddán svou pokorou, vytrvalostí, věrností, důvěrou a láskou.
Název v anglickém jazyce
On Johannes Hus' Concept of Education and Instruction
Popis výsledku anglicky
In her text, On Johannes Hus' Concept of Education and Instruction, Zuzana Svobodová deals with basic language terms used by J. Hus in connection with the education process. Fundamental preconditions are also mentioned upon which (according to Hus) men need to be educated. The article lists basic methodology features of Hus' education concept, i.e. Biblical and Christo-centric foundations (interpreted in a radical manner), expressed by Hus with the help of a frequent reminder: God is the true Educator, i.e. through His Word, which, in the course of time, was revealed to men in the person of Jesus of Nazareth. Educating humans is - according to Hus - understood to mean care for one's soul. This represents a service, to which priests are called in a special way. Yet, at the same time, every human being is called to cater for their souls, to educate themselves, the aim of which is praising God and service to others by word and deed. Hus urges man (as Imago Dei) not to waste their time available for probation and illumination (effected by God's Grace), if a human being - God's servant - is committed to their Master by their humility, endurance, faithfulness, trust, and love.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Česká filosofie a filosofie výchovy: monografie pedagogů a doktorandů filosofie
ISBN
978-80-7290-876-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
101-114
Počet stran knihy
240
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—