Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F16%3A43913103" target="_blank" >RIV/00216208:11120/16:43913103 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V textu "K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa" se Zuzana Svobodová věnuje základním jazykovým termínům, které Jan Hus ve spojení s procesem výchovy užíval; dále jsou zdůrazněny podstatné předpoklady, na jejichž základě podle Husa může a má být člověk vychováván. Studie ukazuje základní metodologické prvky v Husově vzdělávání, tj. radikální biblické a kristocentrické založení výchovy, které Hus vyjadřuje častým připomínáním: pravým učitelem je Bůh, skrze své Slovo, v čase dokonale zjevené lidem v Ježíši z Nazaretu. Výchova člověka je Husem pojímána jako péče o duši, k níž jsou zvláštním způsobem povoláni kněží, ale i každý člověk je též Bohem povolán k pečování o duši, k sebevýchově, jejímž cílem je oslavení Boha a služba druhým slovem i činem. Člověk jako obraz Boží je Husem vyzýván nepromarnit čas k osvědčení a osvícení, které v něm ovšem působí milost Boží, jestliže člověk, služebník Boha, je svému Mistru oddán svou pokorou, vytrvalostí, věrností, důvěrou a láskou.

  • Název v anglickém jazyce

    On Johannes Hus' Concept of Education and Instruction

  • Popis výsledku anglicky

    In her text, On Johannes Hus' Concept of Education and Instruction, Zuzana Svobodová deals with basic language terms used by J. Hus in connection with the education process. Fundamental preconditions are also mentioned upon which (according to Hus) men need to be educated. The article lists basic methodology features of Hus' education concept, i.e. Biblical and Christo-centric foundations (interpreted in a radical manner), expressed by Hus with the help of a frequent reminder: God is the true Educator, i.e. through His Word, which, in the course of time, was revealed to men in the person of Jesus of Nazareth. Educating humans is - according to Hus - understood to mean care for one's soul. This represents a service, to which priests are called in a special way. Yet, at the same time, every human being is called to cater for their souls, to educate themselves, the aim of which is praising God and service to others by word and deed. Hus urges man (as Imago Dei) not to waste their time available for probation and illumination (effected by God's Grace), if a human being - God's servant - is committed to their Master by their humility, endurance, faithfulness, trust, and love.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Česká filosofie a filosofie výchovy: monografie pedagogů a doktorandů filosofie

  • ISBN

    978-80-7290-876-9

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    101-114

  • Počet stran knihy

    240

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly