Využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11130%2F17%3A10374760" target="_blank" >RIV/00216208:11130/17:10374760 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00064203:_____/17:10374760
Výsledek na webu
<a href="http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20171002125943838913.pdf" target="_blank" >http://casopis-zsfju.zsf.jcu.cz/kontakt/administrace/clankyfile/20171002125943838913.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2017.07.005" target="_blank" >10.1016/j.kontakt.2017.07.005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školách
Popis výsledku v původním jazyce
Z pohledu moderního ošetřovatelství jako regulované profese je kvalita poskytované péče hodnocena nejen se zaměřením na výkony, ale také na komunikační dovednosti, které tuto kvalitu zvyšují a také zvyšují celkovou efektivitu saturace potřeb pacientů. Aplikace moderních výukových metod v procesu osvojování komunikačních dovedností se v profesionální přípravě sester jeví jako zásadní. Práce má design průřezové kvantitativní studie provedené na základě dotazníkového šetření. Cílem příspěvku je předložit přehled využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školách v České a Slovenské republice, včetně výsledků realizovaného výzkumu. Sběr dat byl proveden technikou anonymního nestandardizovaného dotazníkového šetření. Dotazníkové položky autorky zaměřily na využívání výukových metod v předmětech s tematikou komunikace sestra-pacient. Výzkumný soubor tvořili studenti prvních a druhých ročníků bakalářského studijního programu Všeobecná sestra v prezenční formě studia, na vysokých školách a univerzitách v rámci České a Slovenské republiky, kteří absolvovali výuku komunikace nebo předmětů s ní souvisejí- cích. Konečné množství zpracovaných a použitelných dotazníků činilo celkem 1 267 (81,74 %) z celkového počtu odeslaných dotazníků. Při zpracování získaných dat byly využity statistické metody: explorační analýza dat, deskriptivní statistika, korelační analýza. Výsledky potvrzují ústup od pojetí "tradiční hodiny" k vyučovacím hodinám s převahou diskuse, avšak využití alternativních výukových metod, například hraní rolí, označuje většina zkoumaných respondentů za občasné. Navýšením frekvence použití netradičních výukových metod dojde k většímu osvojení komunikačních dovedností a tím i ke zkvalitnění ošetřovatelské péče celkově.
Název v anglickém jazyce
Use of teaching methods in communication training of nurses at universities
Popis výsledku anglicky
From the perspective of modern nursing as a regulated profession, the quality of provided care is evaluated not only with the focus on performance but also on communication skills, which increase this quality as well as the overall saturation efficiency of patient's needs. The application of modern teaching methods in the process of acquiring communication skills is essential in the professional preparation of nurses. This contribution has a cross-sectional quantitative study design based on a questionnaire survey. The aim of this paper is to present an overview of the use of teaching methods in the communication preparation of nurses at universities in the Czech and Slovak Republics, including the results of the research carried out. Data collection was performed using an anonymous non-standardised questionnaire survey. The questionnaire items were focused on the use of teaching methods in subjects in nurse - patient communication subjects. The research group consisted of students of the first and second years of the full-time General Nurse bachelor study programme from universities and colleges in the Czech and Slovak Republics, who have completed communication lessons or related subjects. The final amount of processed and applicable questionnaires was 1267 (81.74%) of the total number of questionnaires sent. To process the data, the following statistical methods were used: data exploration analysis, descriptive statistics and correlation analysis. The results confirm the retreat from the concept of "traditional lessons" to lessons where discussion dominates. However, the use of alternative teaching methods, such as role-play, was referred to as occasional by the majority of respondents. By increasing the frequency of using non-traditional teaching methods, there will be a greater acquisition of communication skills and hence a better quality of nursing care overall.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kontakt
ISSN
1212-4117
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
205-212
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85028644887