Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pro výzkumy komunikačních struktur ve výuce neplatí: Jak prosté, milý Watsone!

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F16%3A10326293" target="_blank" >RIV/00216208:11150/16:10326293 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.288" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.288</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.288" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.288</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pro výzkumy komunikačních struktur ve výuce neplatí: Jak prosté, milý Watsone!

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor polemizuje s takovým pojetím českých výzkumů výukové komunikace, které jsou založeny primárně na komunikační struktuře IRF/IRE. Předkládá čtenářům dvě tvrzení: 1. výběr zahraničních badatelů a interpretace jejich názorů na strukturu výukové komunikace učitel - žáci je v řadě domácích prací zjednodušující, 2. používání struktury IRF/IRE jako hlavního deskriptivně-analytického nástroje při zkoumání výukové komunikace redukuje bohatství dění, jež se ve skutečnosti ve výuce odehrává. Výklad nejprve popisuje, jak jsou v českém prostředí reflektovány výsledky výzkumů Sinclaira, Coultharta a Mehana. Poté charakterizuje empirické výzkumy pracovníků Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Všímá si metodologických aspektů těchto výzkumů a závěru jejich monografie, v němž se konstatuje, že většina komunikačních struktur na 2. stupni českých základních škol začíná otázkou učitele, pokračuje odpovědí žáka a končí zpětnou vazbou od učitele (komunikační struktura IRF/IRE). Polemická studie končí 11 otázkami, které upozorňují, že tento badatelský přístup s sebou přináší rizika výrazného zjednodušení reálné výukové komunikace.

  • Název v anglickém jazyce

    "Elementary, my dear Watson!" is not a dictum that should apply in research on communication structures

  • Popis výsledku anglicky

    The author takes issue with the conception of Czech studies of classroom communication that are based primarily on the IRF/IRE communication structure. He presents readers with two claims: 1. In many Czech works the choice of foreign researchers and interpretation of their opinions on the structure of teacher-pupils classroom communication is an over-simplification, and 2. The use of IRF/IRE structure as the main descriptive-analytical tool for investigation of classroom communication is reductionist with respect to the diversity of events that actually take place in classroom teaching. First all he offers an account of how the results of the research of Sinclair, Coulthar and Mehan have been interpreted and applied in the Czech Republic. Then he characterises the empirical research studies conducted by staff of the Philosophical Faculty of Masaryk University in Brno. He notes the methodological aspects of these studies and the conclusion to their monograph, in which it is claimed that most of the communication structures in the second stage of Czech basic schools start with a question from the teacher, continue with the response of the pupil and end with feedback from the teacher (the IRF/IRE communication structure). The polemic article ends with 11 questions that highlight the ways in which this research approach carries with it the risk of serious over-simplifi cation of real classroom communication.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    344-353

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus