Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F16%3A10326288" target="_blank" >RIV/00216208:11150/16:10326288 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.289</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přehledová studie se zajímá o strukturní pohled na komunikaci ve škole. Nejde primárně o studium komunikačních sítí mezi účastníky komunikace, nýbrž o strukturní složky verbální komunikace samotné. Studie je členěna do dvou základních částí. První část se věnuje empirickým výzkumům struktury výukové komunikace, které proběhly v Československu a v České republice v letech 1968 -2015. Druhá část zahrnuje vybrané zahraniční výzkumy, které se uskutečnily v letech 1975 - 2015. U nich se výběr soustředil na studie, které se také zajímají o komunikační struktury, zejména pak o struktury typu IRF (iniciace - replika - zpětná vazba) a IRE (iniciace - replika - evaluace). Jedná se 49 studií publikovaných v angličtině. Výklad postupně odpovídá na tyto otázky: Kteří badatelé strukturu IRF/IRE poprvé identifikovali a v jakém kontextu? Za jakých podmínek a z jaké perspektivy byla tato struktura identifikována? Přišli jiní badatelé s úpravami této struktury? Jaké jsou názory odborné komunity na výzkumné využití této struktury? Které další komunikační struktury byly později ve výukové komunikaci identifikovány? Závěr studie nabízí rámcová doporučení, jak nově koncipovat zkoumání průběhu a výsledků výukové komunikace na českých základních a středních školách.

  • Název v anglickém jazyce

    The Investigation of Processes and Structures in Classroom Communication: History and the present

  • Popis výsledku anglicky

    This review article is concerned with the structural view of communication in school. It is not primarily concerned with the study of communication networks between the participants in communication, but with the structural elements of verbal communication itself. The article is divided into two basic parts. The first is devoted to empirical research studies of the structure of classroom communication conducted in Czechoslovakia and the Czech Republic in the period 1968 -2015. The second part summarises selected foreign research studies carried out in the years 1975 - 2015. Studies were chosen that were likewise interested in communication structures, and specifi cally structures of the IRF (Initiation - Response - Feedback) and IRE (Initiation - Response - Evaluation) type. A total of 49 studies published in English were surveyed. The article sought to answer the following questions: Which researchers first identifi ed the IRF/IFE structure and in what context? Under what conditions and from what perspective was this structure identified? Did other researchers propose modifications to this structure? What are the views of the specialist community on the research application of this structure? What other communication structures were later identified in classroom communication? The article concludes by off ering some outline recommendations on how investigation of the course and results of classroom communication at Czech primary and secondary schools might be newly conceived.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    40

  • Strana od-do

    250-289

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus