Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Morální distres učitelů - skrytý problém

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F17%3A10359948" target="_blank" >RIV/00216208:11150/17:10359948 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11675&lang=cs" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11675&lang=cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Morální distres učitelů - skrytý problém

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přehledová studie se věnuje morální dimenzi učitelovy pedagogické činnosti. Text se soustřeďuje na ty kritické situace ve škole, které jsou vyvolány sociálními tlaky na učitele (ze strany nadřízených orgánů, komunity, vedení školy, členů učitelského sboru, rodičů apod.). Sociální tlaky staví učitele před morální dilemata a on je musí řešit. Musí se rozhodnout: buď se podvolí sociálnímu tlaku a přistoupí na rozhodnutí, s nímž vnitřně nesouhlasí, anebo riskuje, postaví se proti nátlaku a udělá to, co sám považuje za morálně správné. Celý výklad je strukturován do šesti částí. První část shrnuje dosavadní výzkumy etických aspektů činnosti učitelů v zahraničí i v České republice. Druhá část přibližuje základní pojmy typu morálka, etika, dilema. Třetí část rozebírá pojem kritická událost, neboť ta v řadě případů obsahuje etický konflikt, jehož výsledkem je morální distres učitele. Čtvrtá část charakterizuje klíčový pojem studie - morální distres - a přibližuje i obsah příbuzných pojmů. Výklad připomíná, že se distres mění v čase: rozlišuje prvotní morální distres a reaktivní morální distres, který nastupuje až s určitým odstupem. Přibližuje též model kumulování negativních dopadů distresu v čase, tj. narůstání morálních reziduí. Pátá část je věnována diagnostice morálního distresu u učitelů, zejména kvalitativnímu přístupu. Šestá část naznačuje možné intervenční postupy, které by mohly zmírnit či eliminovat morální distres u učitelů. Přehledová studie upozorňuje na skutečnost, že výzkumy morálního distresu u dvou pomáhajících profesí, které jsou si blízké, tj. učitelství a ošetřovatelství, probíhají zatím nezávisle. Přitom dopady zkoumaného jevu - morálního distresu - jsou obdobné: nespokojenost pracovníků v zaměstnání a zvažování odchodu na jiné pracoviště či odchodu z profese vůbec. Výzkumy u učitelů by se mohly inspirovat bádáním u zdravotnických pracovníků, zejména u zdravotních sester; to je totiž teoreticky i metodologicky pokročilejší.

  • Název v anglickém jazyce

    The Moral Distress of Teachers - A hidden problem

  • Popis výsledku anglicky

    This review study is concerned with the moral dimensions of the teacher&apos;s educational activity. The text focuses on the critical situations at school that are produced by social pressures on the teacher (from the side of superior authorities, the community, the school management, members of the teaching body, parents and so on). Social pressures confront the teachers with a moral dilemma that he or she cannot escape. He or she must decide; either to succumb to the social pressure and take a decision with which he or she does not internally agree or to take a risk, to stand up to the pressure, and follow the voice of moral conscience. The whole account is structured into six parts. The first part summarises research surveys to date on ethical aspects of teachers&apos; activities abroad and in the Czech Republic. The second part looks at basic concepts, of the type morality, ethics, dilemma. The third part analyses the concept of critical incident, since in many cases this involves an ethical conflict resulting in the moral distress of the teacher. The fourth part characterises a key term in the study - moral distress, and also explains the content of related terms. The author notes that the distress changes over time: he distinguishes between initial moral distress and reactive moral distress, which develops only with a certain distance of time. He likewise describes the model of the development of the negative impacts of distress over time, i.e. the growth of moral residues. The fifth part is devoted to a diagnostics of moral distress in teachers, specifically using a qualitative approach. The sixth part indicates possible intervention techniques that might reduce or eliminate moral distress among teachers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    27-55

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus