Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F17%3A10370585" target="_blank" >RIV/00216208:11150/17:10370585 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu. Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují. Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis. Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema. Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile. Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.
Název v anglickém jazyce
Ethical dilemas of history teachers or how to teach about controversial historical epochs?
Popis výsledku anglicky
The survey paper is focused on History teachers and their decision making while school History teaching. The paper leaves out the content of History schoolwork and the issue of History textbooks. It focuses on ethical aspects of the most recent history teaching after the change of political regime in a particular country occurs. The paper searches for the answers to the following three questions: 1. what the teachers' process of planning their teaching is like, and the most recent history teaching as such, 2. how teachers cope with controversial issues included in the schoolwork, 3. what types of ethical dilemmas teachers have to deal with, and the process while doing so. The paper is divided into five parts. In the first part, the functions of historical sciences and History in society are mentioned. The second part summarizes outcomes of three current researches on what the process of school History teaching really is like in Czech primary and secondary schools. The third part explains two important terms: internally divided society and the controversial issues with which society and school History teaching deal. The fourth part characterises the key term of the whole survey paper - the ethical dilemma. The last, fifth, part points out that even other countries in which the change of political regime leads to democracy have to face similar issues. The paper also focuses on the experience with new planning of school History teaching in Spain, Northern Ireland and Chile. The conclusion answers the three research questions mentioned above.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historie - Otázky - Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
35-55
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—