Emoční náboj textů o očkování a jeho vliv na rozhodování laiků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F23%3A10474609" target="_blank" >RIV/00216208:11150/23:10474609 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nxJfOZykLx" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nxJfOZykLx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Emoční náboj textů o očkování a jeho vliv na rozhodování laiků
Popis výsledku v původním jazyce
Přehledový článek předkládá psychologický pohled na texty, obrázky, fotografie věnované očkování. Objevují se na sociálních sítích jak v České republice, tak v zahraničí. Materiály jsou adresovány široké laické veřejnosti. Badatelé si kladou otázku: Dá se exaktně určit, zda tyto materiály jsou vytvářeny a zveřejňovány se snahou vyvolat u laiků emoce, které povedou k vstřícnému či naopak odmítavému postoji k očkování? Doposud se zkoumaly kognitivní a behaviorální postoje laiků k očkování. Emoční aspekty se začínají studovat teprve nedávno. Emoční aspekty textů o očkování (v angličtině se užívá termín sentiments) se většinou rozdělují do tří kategorií: pozitivní, neutrální, negativní, ale bude třeba pracovat s jemnějšími odstíny emocí. Výzkumy ukazují, že v emočních nábojích textů o očkování existují výrazné rozdíly mezi zkoumanými zeměmi, ale v žádné nepřevážily negativní postoje k očkování. Údaje zmíněného typu poskytují zdravotníkům zpětnou vazbu pro jejich reagování a umožňují sledovat dynamické změny názorů u celých populací.
Název v anglickém jazyce
The sentiments of texts about vaccination and its influence on lay decision-making
Popis výsledku anglicky
This review article presents a psychological view of texts, pictures, photographs devoted to vaccination. They appear on social networks both in the Czech Republic and abroad. The materials are addressed to the general public. The researchers ask the question: Is it possible to accurately determine whether these materials are created and published in an attempt to evoke emotions in the lay public that will lead to a favourable or, on the contrary, a negative attitude towards vaccination? To date, cognitive and behavioural attitudes of lay people towards vaccination have been investigated. Emotional aspects have only recently begun to be studied. Emotional aspects of texts on vaccination (the term sentiments is used in English) are usually divided into three categories: positive, neutral, negative, but it will be necessary to work with more subtle shades of emotion. Research shows that there are significant differences in the sentiments of vaccination texts between the countries studied, but in no country did negative attitudes towards vaccination predominate. Data of this type provide feedback to health professionals for their responses and allow them to track dynamic changes in attitudes in entire populations.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30304 - Public and environmental health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vakcinologie
ISSN
1802-3150
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
142-148
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85194368148