Komunikace mezi tělem a obrazem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F09%3A00013152" target="_blank" >RIV/00216208:11210/09:00013152 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komunikace mezi tělem a obrazem
Popis výsledku v původním jazyce
Digitální obraz tváře (zejm. v pojetí M.B.Hansena) vytváří podmínky pro nové pojetí komunikace "mezi tělem a obrazem" (či mezi člověkem a technologií), jejímž principem není jednosměrné vysílání sdělení ani informační výměna, ale spíše interface mezi počítačem a lidskou zkušeností, v němž jako základní médium funguje dimenze afektivity. Samotný obraz již není statickým objektem, ale stává procesem a jako takový je nevyhnutelně svázán s aktivitou vnímajícího těla. Obraz tak nyní namísto konkretizace v určité technické formě vyznačuje samotný proces, při němž tělo (ve spojení s aparáty, které zajišťují, že obraz bude pro člověka vůbec "vnímatelný") obrazu dává formu a vytváří z něj in-formaci, která pro něj nese určitý význam.
Název v anglickém jazyce
Communication Between Body and Image
Popis výsledku anglicky
The concept of digital-facial-image as described by Mark B. N. Hansen offers a new paradigm for the human interface with digital media. This article aims to explore the category of affect or affective power, that is understood not as a quality inherent to image (as Deleuze proposes in Cinema 1), but as a potential of human body, that thus gains a kind of privileged position. Affection can be conceived as necessary bodily response to digital information: in order for us to experience it as information inthe sense of certain unit, we must filter the data flux through our embodied being and transform it into images that have meaning for us. Hansen argues that the digital image as such is unseparable from the body-process of perceiving it since it is nota fixed representation of reality. The notion of "digital image" is then used in a broader, not only visual sense, as a term that encompasses the entire process by which information is made perceivable.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
—
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—