Českomoravské filmové ústředí jako ambivalentní pilíř protektorátní kinematografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10051740" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10051740 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Českomoravské filmové ústředí jako ambivalentní pilíř protektorátní kinematografie
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá institucionální strukturou centrálního výkonného a dozorčího orgánu protektorátní kinematografie - Českomoravským filmovým ústředím (Bömisch-Mährische Filmzentrale). Jeho založení předcházela letitá snaha špiček českého filmového průmyslu o vytvoření funkční institucionální základny s jedinou zastřešující organizací v čele. Plány reorganizace vrcholily těsně po okupaci, v období rostoucího vlivu nacistů nad českou kulturou. Organizace byla nakonec ustavena paradoxně až na zásah německéstrany. Vznikající výkonný pilíř okupační moci nad českým filmovým průmyslem si však zároveň zachoval možnosti podporovat českou kulturní autonomii. Udržel a rozvíjel projekty na podporu českého filmu. Ve vedení instituce figurovala zajímavá jména, jakoEmila Sirotek, který zároveň působil v odboji, Jaroslav Leiser, nebo Němeci Wilhelm Ernst či Wilhelm Söhnel.
Název v anglickém jazyce
Bohemian-Moravian Film Union: an ambivalent pillar of the Protectorate film industry
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the institutional structure of the central executive / supervisory body of the Protectorate film industry - the Bohemian-Moravian Film Union (Bömisch-Mährische Filmzentrale). Its establishment had been preceded by many years of efforts of the Czech film industry for functioning institutional autonomy, with a single umbrella institution at its head. Reorganization plans were progressing in direct proportion to the increasing threat of Nazi control over Czech culture after the Germanoccupation. The organization paradoxically emerged as a result of intervention of the occupation power. Though becoming a pillar of the occupiers' film policy, it retained the means to support cultural autonomy of Bohemia and Moravia. It managed to maintain and develop activities which helped the Czech film. Its leadership included a number of noteworthy people, such as Emil Sirotek, who was active in the anti-Nazi resistence, Jaroslav Leiser, Wilhelm Ernst and Wilhelm Söhnel.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/KJB801010806" target="_blank" >KJB801010806: Mocenské kinematografické struktury v období Protektorátu Čechy a Morava</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Protektorát v sociokulturních souvislostech
ISBN
978-80-7435-065-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita Hradec Králové
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Hradec Králové
Datum konání akce
20. 10. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—