Morální pravidla před Wittgensteinem a po něm
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10062099" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10062099 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Morální pravidla před Wittgensteinem a po něm
Popis výsledku v původním jazyce
Článek mapuje vliv Wittgensteinovy filosofie na poválečnou etiku v Británii, a to přes ústřední etické problémy morálního pravidla a jednání na základě tohoto pravidla. Důležitý zlom způsobila masívní kritika novověkého "právního" pojetí etiky soustředěného na úzký pojem morální povinnosti, v němž je morální jednání modelováno jako vedení určitým objektivně daným zákonem, který zvnějšku donucuje vůli. Důraz na věrohodnou psychologii jednání vedl velkou část autorů k příklonu k antickému etickému paradigmatu. To - na rozdíl od novověkého, jež se úzce zaměřuje na epizodické jednání - vychází od zkoumání dobrého života, k jehož uskutečnění je zapotřebí dobrého charakteru. Morální jednání je tak vysvětlováno na pozadí ctnostného charakteru, který tak poskytuje i příslušnou morální motivaci. V článku jsou představeny dvě wittgensteinovské odnože etiky ctností: První rozpracovává aristotelskou ctnost "rozumnost", tedy hlavní rozumovou ctnost, druhá navazuje na platónskou tezi o jednotné ctno
Název v anglickém jazyce
Moral Rules before and after Wittgenstein
Popis výsledku anglicky
The paper tracks the influence of Wittgenstein's philosophy on the post-war British ethics through the key ethical problems of moral rule and acting on such moral rule. An important turn was caused by a massive critique of the modern "law" conception ofethics that focussed on a narrow concept of moral obligation in which moral action becomes modelled as guidance by an objectively given law that is being externally enforced on the will. In opposition to the modern one that is narrowly centered on episodic action, the revived ancient ethical paradigm starts with the investigation of the good life the realisation of which needs good character. Moral action is thus explained on the background of a virtuous character that provides for moral motivation. Twowittgensteinian sub-streams of virtue ethics are introduced in the paper: the first one works out the aristotelian virtue of "prudence" (the main rational virtue), the second one draws on the platonic thesis of one single virtue.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofie Dnes
ISSN
1804-0969
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—