Od navoněných knírů k ornamentům řeči: vizualita psaní "V chrámu" Kafkova Procesu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10077202" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10077202 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od navoněných knírů k ornamentům řeči: vizualita psaní "V chrámu" Kafkova Procesu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek nahlíží kapitolu "V chrámu" románu Proces Franze Kafky skrze určitý vizuální modus, který v tomto textu Kafkovo psaní tvaruje. Tímto modem je architektura gotické katedrály, jak její principy zformuloval prizmatem "gotické vůle k formě" historik umění Wilhelm Worringer a jak je ztělesňuje figura ornamentu. Prostor chrámu (interpretován coby "vynález psaní", nikoli jako reálná stavba) vytvářený gotickými liniemi, které rezignují na veškerou reprezentaci, nás vede k pohledu na literární řeč nikoli z hlediska obsahu jejího sdělení, nýbrž z perspektivy jejího pohybu a její fyziognomie. Toto inscenované setkání literární řeči a gotického prostoru coby dvou fenoménů, jež se navzájem spoluvytvářejí, představuje určitý experiment, možnost vyhnout seklasické interpretaci v intencích daného kontextu či autorova díla a zaměřit se naopak na anonymní "pohyb psaní", jež daným textem prochází, o zachycení jeho vizuality a rezonanci s prostorem.
Název v anglickém jazyce
From the perfumed moustache to ornaments of speech: the visuality of writing "In the Cathedral" from Franz Kafka's Trial
Popis výsledku anglicky
My paper deals with a chapter from Franz Kafka's novel through a visual mode which shapes the writing of the text. This mode is represented by the architecture of the gothic cathedral, the principles of which were formulated by art historian Wilhelm Worringer in relation to his notion of "the gothic will to form", and which are embodied in the figure of ornament. The space of the cathedral (intepreted as an "invention of writing", not as a real construction), created by gothic lines resigning from representation, inspires an approach to literary speech not from the point of view of its message, but from the perspective of its motion and physiognomy. This staged encounter of literary speech and gothic space allows for experimentation and the possibilityto avoid a classical interpretation focusing on the historical context or the author's work, and to concentrate on the anonymous "movement of writing", which runs through the text, on the understanding of its visuality and its resonance
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GD405%2F09%2FH003" target="_blank" >GD405/09/H003: Identita české literatury a její mezinárodní kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Česká literatura v intermediální perspektivě. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?)
ISBN
978-80-85778-73-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
—
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
28. 6. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—