Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From perfumed moustache to the ornaments of language: Physiognomy of writing in Franz Kafkas Trial

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10127777" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10127777 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    polština

  • Název v původním jazyce

    Fizjonomia pisania w Procesie Franza Kafki

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie přináší interpretaci kapitoly "V chrámu" románu Proces skrze určitý vizuální modus, který v tomto textu Kafkovo psaní tvaruje. Tímto modem je architektura gotické katedrály, jak její principy zformuloval historik umění Wilhelm Worringer a jak je ztělesňuje figura ornamentu. Největší pozornost je zde věnována slavnému monologu "Před zákonem" a způsobu, jakým na sebe vzájemně působí literární řeč a gotický prostor, v němž se tato řeč odehrává. Jde tedy o sledování pohybu psaní, jež daným textem prochází, o zachycení jeho vizuality a rezonanci s prostorem, jinými slovy o tzv. fyziognomii psaní. Přestože je tato studie určitým experimentem, pokusem vyhnout se klasické interpretaci v intencích daného kontextu či autorova díla, historické pozadí Kafkova románu neopomíjí. Podstatná část se totiž zaměřuje na modernistické koncepty ornamentu ve střední Evropě, jež sehrávají pro četbu Kafkova textu významnou roli.

  • Název v anglickém jazyce

    From perfumed moustache to the ornaments of language: Physiognomy of writing in Franz Kafkas Trial

  • Popis výsledku anglicky

    The first attempt at the physiognomy of a particular text is realized on the chapter "In the Cathedral" from Franz Kafka's The Trial (1925). To avoid traditional interpretation of famous "Kafkaesque themes," I focused on a detailed examination of the narrative scene, e.g. the space of the cathedral which I propose as a visual mode shaping the writing of Kafka's text. This mode is represented by the architecture of the Gothic cathedral, the principles of which were formulated by art historian Wilhelm Worringer in relation to his notion of "the Gothic will to form," and which are embodied in the figure of ornament. The space of the cathedral (interpreted as an "invention of writing," not a real construction), a place of "an exalted hysteria" where a "senseless rage of expression" flows, as Worringer puts it, created by gothic lines resigning from representation, inspires an approach to literary speech not from the point of view of its message, but its motion and physiognomy. This staged

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Teksty Drugie

  • ISSN

    0867-0633

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    186-206

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus