From perfumed moustache to the ornaments of language: Physiognomy of writing in Franz Kafkas Trial
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10127777" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10127777 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
polština
Název v původním jazyce
Fizjonomia pisania w Procesie Franza Kafki
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší interpretaci kapitoly "V chrámu" románu Proces skrze určitý vizuální modus, který v tomto textu Kafkovo psaní tvaruje. Tímto modem je architektura gotické katedrály, jak její principy zformuloval historik umění Wilhelm Worringer a jak je ztělesňuje figura ornamentu. Největší pozornost je zde věnována slavnému monologu "Před zákonem" a způsobu, jakým na sebe vzájemně působí literární řeč a gotický prostor, v němž se tato řeč odehrává. Jde tedy o sledování pohybu psaní, jež daným textem prochází, o zachycení jeho vizuality a rezonanci s prostorem, jinými slovy o tzv. fyziognomii psaní. Přestože je tato studie určitým experimentem, pokusem vyhnout se klasické interpretaci v intencích daného kontextu či autorova díla, historické pozadí Kafkova románu neopomíjí. Podstatná část se totiž zaměřuje na modernistické koncepty ornamentu ve střední Evropě, jež sehrávají pro četbu Kafkova textu významnou roli.
Název v anglickém jazyce
From perfumed moustache to the ornaments of language: Physiognomy of writing in Franz Kafkas Trial
Popis výsledku anglicky
The first attempt at the physiognomy of a particular text is realized on the chapter "In the Cathedral" from Franz Kafka's The Trial (1925). To avoid traditional interpretation of famous "Kafkaesque themes," I focused on a detailed examination of the narrative scene, e.g. the space of the cathedral which I propose as a visual mode shaping the writing of Kafka's text. This mode is represented by the architecture of the Gothic cathedral, the principles of which were formulated by art historian Wilhelm Worringer in relation to his notion of "the Gothic will to form," and which are embodied in the figure of ornament. The space of the cathedral (interpreted as an "invention of writing," not a real construction), a place of "an exalted hysteria" where a "senseless rage of expression" flows, as Worringer puts it, created by gothic lines resigning from representation, inspires an approach to literary speech not from the point of view of its message, but its motion and physiognomy. This staged
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Teksty Drugie
ISSN
0867-0633
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
186-206
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—