Dva typy reflexe a umění u Jana Patočky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F11%3A10292554" target="_blank" >RIV/00216208:11210/11:10292554 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dva typy reflexe a umění u Jana Patočky
Popis výsledku v původním jazyce
Jeden z bodů pozdní Patočkovy kritiky Husserla je pojetí reflexe. Proti kontemplativní sebereflexi vědomí klade Patočka (po vzoru Heideggera) reflexi jako zvrat v existenci vycházející z praktického modu konečného pobytu. Toto pojetí se mu zdá věrnější fenomenologické maximě: uchopovat věci tak, jak se ukazují a v mezích, v jakých se ukazují. Takovou reflexi, která přivádí člověka k odhalování celostního smyslu vlastní existence (třetí pohyb), umí podle Patočky navodit i umění. Patočka ale neopouští zcela ani kontemplativní typ reflexe. Ve studiích, v nichž uvažuje o samotné recepci díla (Spisovatel a jeho věc, Minulostní ráz umění), si je vědom fiktivního charakteru estetických objektů, který představuje nezbytný předpoklad k interakci mezi světem díla a světem recipienta.
Název v anglickém jazyce
TwoTypes of Reflection and Art in Jan Patočka's Thought
Popis výsledku anglicky
Summary One of the chief points in Patočka's late critique of Husserl is the concept of reflection. Against the contemplative reflection of consciousness, Patočka (following Heidegger) sets up reflection as a turning point in existence that comes from apractical mode of finite Dasein. This seems to Patočka to be more faithful to phenomenological teachings - namely, to conceive things as they appear and within the bounds of their appearance. According to Patočka, this kind of existential reflection (the'third movement') can also induce art. But Patočka does not entirely abandon the contemplative kind of reflection. In his writings on the reception of the work of art ('The Writer and His Object', 'The Lesson on the Past Character of Art'), he is awareof the fictive character of aesthetic objects, which represents a necessary condition for the interaction between the world of the work of art and the world of the viewer.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
31-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—