Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dva typy reflexe a umění u Jana Patočky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F11%3A10292554" target="_blank" >RIV/00216208:11210/11:10292554 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dva typy reflexe a umění u Jana Patočky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jeden z bodů pozdní Patočkovy kritiky Husserla je pojetí reflexe. Proti kontemplativní sebereflexi vědomí klade Patočka (po vzoru Heideggera) reflexi jako zvrat v existenci vycházející z praktického modu konečného pobytu. Toto pojetí se mu zdá věrnější fenomenologické maximě: uchopovat věci tak, jak se ukazují a v mezích, v jakých se ukazují. Takovou reflexi, která přivádí člověka k odhalování celostního smyslu vlastní existence (třetí pohyb), umí podle Patočky navodit i umění. Patočka ale neopouští zcela ani kontemplativní typ reflexe. Ve studiích, v nichž uvažuje o samotné recepci díla (Spisovatel a jeho věc, Minulostní ráz umění), si je vědom fiktivního charakteru estetických objektů, který představuje nezbytný předpoklad k interakci mezi světem díla a světem recipienta.

  • Název v anglickém jazyce

    TwoTypes of Reflection and Art in Jan Patočka's Thought

  • Popis výsledku anglicky

    Summary One of the chief points in Patočka's late critique of Husserl is the concept of reflection. Against the contemplative reflection of consciousness, Patočka (following Heidegger) sets up reflection as a turning point in existence that comes from apractical mode of finite Dasein. This seems to Patočka to be more faithful to phenomenological teachings - namely, to conceive things as they appear and within the bounds of their appearance. According to Patočka, this kind of existential reflection (the'third movement') can also induce art. But Patočka does not entirely abandon the contemplative kind of reflection. In his writings on the reception of the work of art ('The Writer and His Object', 'The Lesson on the Past Character of Art'), he is awareof the fictive character of aesthetic objects, which represents a necessary condition for the interaction between the world of the work of art and the world of the viewer.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    31-41

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus