Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Estetický znak u Nelsona Goodmana a Jana Mukařovského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10126447" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10126447 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Estetický znak u Nelsona Goodmana a Jana Mukařovského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    První část studie je věnována tématu, které má víceméně lokální charakter: srovnání Goodmanova a Mukařovského pojetí uměleckého díla jakožto estetického znaku. Výsledek tohoto srovnání ovšem odhalí zajímavý rozpor, jenž vyvstává mezi shodou názorů obou autorů na základní rysy estetického znaku na jedné straně a naopak vzájemným nesouladem v celkovém chápání smyslu a podstaty estetické dimenze naší zkušenosti na straně druhé. Snaha objasnit příčiny tohoto rozporu a najít způsob jeho usmíření by nás potéměla upozornit na implicitní předpoklad Goodmanovy teorie, který problematizuje naivní chápání jeho kognitivistického přístupu k umění, a umožnit nám tak překročit rámec pouhého srovnání. Tím by celá úvaha měla nakonec vyústit ve vyznačení prostoru pro koherentnější interpretaci Goodmanova filozofického projektu.

  • Název v anglickém jazyce

    Nelson Goodman and Jan Mukařovský on the Aesthetic Sign

  • Popis výsledku anglicky

    Nelson Goodman's view of the artwork as an aesthetic symbol shows significant likenesses with a more than thirty years older aesthetic theory of a Czech structuralist Jan Mukařovský. Despite this considerable similarity the analysis provided by Mukařovský fulfills conditions of the so-called aesthetic conception of art unexceptionally, whereas Goodman is usually taken to be a typical proponent of the cognitivist critique of the aesthetic conception. In this article I call this interpretation of Goodman's approach in question and endeavour to show that, if his view of the way the aesthetic symbol functions is taken seriously, his theory belongs to the former camp rather than to the latter, i. e., his stance on the relevance of the aesthetic conception of art is actually as affirmative as the one of Mukařovský.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosoficky Casopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Mimořádné číslo 2012/1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    91-112

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus