Ke konceptu mediální specificity a kantovské interpretaci konceptuálního umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10321244" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10321244 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ke konceptu mediální specificity a kantovské interpretaci konceptuálního umění
Popis výsledku v původním jazyce
Článek vychází z textu Diarmuida Costella ""Kant podle Greenberga anebo osud estetiky v současné teorii umění"". Je primárně zaměřen na dvě témata: 1) koncept mediální specificity, se kterým přišel americký umělecký kritik Clement Greenberg v polovině šedesátých let 20. století a za 2) kantovskou interpretaci konceptuálního umění, kterou Costello nabízí ve svém textu. Článek dokazuje, že ačkoliv se Costello nemýlí, když spatřuje koncept mediální specificity jako hlavní příčinu potíží s přijetím konceptuálního umění v rámci estetické teorie, jeho interpretace Kanta založená na některých pojmech Kantovy Kritiky soudnosti není dostačující, protože nedokáže rozlišit konceptuální umění od jiných uměleckých druhů používajících denotativní symboly. V tomto kontextu je v textu představen koncept estetické normy Jana Mukařovského.
Název v anglickém jazyce
On the Concept of Media Specificity and the Kantian Interpretation of Conceptual Art
Popis výsledku anglicky
This essay draws on Diarmuid Costello's paper Greenberg's Kant and the Fate of Aesthetics in Contemporary Art Theory. It is mainly focused on two topics - the concept of media specificity originally introduced by Clement Greenberg during the 1960s and the Kantian interpretation of conceptual art developed by Costello in his text. It will be argued that although Costello is right in seeing the theory of medium specificity as the main cause of the difficult acceptance of conceptual art by aesthetic theory, his interpretation of conceptual art based on several of Kant's concepts from his Critique of Judgement is not sufficient, because it is not able to distinguish between conceptual art and other genres using denotative symbols. In this context Mukařovský's concept of aesthetic norm will be introduced.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
19
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
28-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—