Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K otázce ditranzitivní komplementace: syntax, sémantika a aktuální členění sloves give, lend, send, offer a show

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10129667" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10129667 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K otázce ditranzitivní komplementace: syntax, sémantika a aktuální členění sloves give, lend, send, offer a show

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přednáška se zabývá analýzou pěti ditranzitivních sloves give, lend, send, offer a show se zaměřením na pozici obou předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Příspěvek podává systematický přehled pozice předmětů s ohledem na jejich realizaci, substantivní nebo pronominální, a ukazuje, zda jsou předměty řazeny v souladu s principem základního rozložení výpovědní dynamičnosti ("principle of end-focus") a s principem postpozice rozvitějších větných členů ("principle of end-weight"), nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory. Pozornost je dále věnována syntaktické vypustitelnosti předmětu ditranzitivních sloves, přičemž je ukázáno že ze sémantického aspektu hlediska ditranzitivní konstrukce vždy zahrnují tři účastníky (podmět a dva předměty), přestože na syntaktické rovině nemusí být předmět často explicitně vyjádřen.

  • Název v anglickém jazyce

    Syntactic, Semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show

  • Popis výsledku anglicky

    The lecture offers an analysis of five ditransitive verbs: give, lend, send, offer and show. It focuses on the position of the two objects and on the factors that have an impact on the object ordering. An attempt is made to provide a systematic overviewof the position of the two objects with respect to their realization (i.e. substantival or pronominal). The lecture aims at demonstrating whether the position of the two objects is in accordance with the principle of end-focus (i.e. the distribution of communicative dynamism) and the principle of end-weight and whether there are other potential factors that might play a role in the object ordering. Next, attention is paid to the syntactic omissibility of an object of ditransitive verbs. It is demonstrated that a ditransitive construction semantically always includes three participants (a subject and two objects), although syntactically, the right-hand participants can be omitted.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů