Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Estetický postoj a věčný návrat minulého rázu umění: Danto a Patočka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10132837" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10132837 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Estetický postoj a věčný návrat minulého rázu umění: Danto a Patočka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavním cílem článku je srovnání dvou přístupů k jednomu z významných motivů estetické teorie G. W. F. Hegela - k jeho učení o minulém rázu umění. V první části je nejprve představena hypotéza o "konci umění" Arthura C. Danta a její vztah k Hegelově koncepci a dále je poukázáno na problémy, jež z ní vyplývají. Druhá část článku je věnována rozboru Hegelových myšlenek v myšlení Jana Patočky. Srovnání vynáší do popředí téma estetického postoje jako hlavní rozlišující moment obou interpretací. Autor článkuargumentuje, že je to právě negativní Dantův přístup k tomuto pojmu, co jej ponechává na rovině Hegelem inspirovaného prohlášení o "konci umění", zatímco Patočkovi umožňuje tento pojem vykročit "za" limity Hegelovy slavné teze u minulé povaze umění.

  • Název v anglickém jazyce

    The Aesthetic Attitude and the Eternal Return of the Vergangenheitscharakter der Kunst: Danto and Patočka

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims primarily to provide a comparison of two approaches to an important theme of Hegel's aesthetic theory - namely, his idea that art belongs to the past (Vergangenheitscharakter der Kunst). The first part of the article presents Arthur C. Danto's hypothesis on 'the end of art' and its relation to Hegel's concept, and then points to problems that stem from it. The second part is an analysis of Hegel's ideas in the thought of Jan Patočka. The comparison brings to the fore the theme of the aesthetic attitude as the chief distinguishing feature of the two interpretations. The author of the article argues that Danto's negative approach to this concept leaves him at the level of the Hegel-inspired statement about 'the end of art', whereas Patočka is able to use the concept 'to go beyond' the limits of Hegel's well-known thesis about art belonging to the past.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    55-74

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus