Estetický postoj a věčný návrat minulého rázu umění: Danto a Patočka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10132837" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10132837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Estetický postoj a věčný návrat minulého rázu umění: Danto a Patočka
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem článku je srovnání dvou přístupů k jednomu z významných motivů estetické teorie G. W. F. Hegela - k jeho učení o minulém rázu umění. V první části je nejprve představena hypotéza o "konci umění" Arthura C. Danta a její vztah k Hegelově koncepci a dále je poukázáno na problémy, jež z ní vyplývají. Druhá část článku je věnována rozboru Hegelových myšlenek v myšlení Jana Patočky. Srovnání vynáší do popředí téma estetického postoje jako hlavní rozlišující moment obou interpretací. Autor článkuargumentuje, že je to právě negativní Dantův přístup k tomuto pojmu, co jej ponechává na rovině Hegelem inspirovaného prohlášení o "konci umění", zatímco Patočkovi umožňuje tento pojem vykročit "za" limity Hegelovy slavné teze u minulé povaze umění.
Název v anglickém jazyce
The Aesthetic Attitude and the Eternal Return of the Vergangenheitscharakter der Kunst: Danto and Patočka
Popis výsledku anglicky
The article aims primarily to provide a comparison of two approaches to an important theme of Hegel's aesthetic theory - namely, his idea that art belongs to the past (Vergangenheitscharakter der Kunst). The first part of the article presents Arthur C. Danto's hypothesis on 'the end of art' and its relation to Hegel's concept, and then points to problems that stem from it. The second part is an analysis of Hegel's ideas in the thought of Jan Patočka. The comparison brings to the fore the theme of the aesthetic attitude as the chief distinguishing feature of the two interpretations. The author of the article argues that Danto's negative approach to this concept leaves him at the level of the Hegel-inspired statement about 'the end of art', whereas Patočka is able to use the concept 'to go beyond' the limits of Hegel's well-known thesis about art belonging to the past.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
55-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—