Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10291277" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10291277 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je upozornit na některé neblahé trendy v pojetí učení a vzdělávání, v nichž se obsah a podstata redukuje na formu. To je patrné zejména v současném pojetí celoživotního učení, resp. sebevzdělávání. Text reflektuje významové posuny, jichždoznaly pojmy jako vzdělávání, vzdělávací cíle a vzdělanost v době akcentující význam praxe často na úkor teorie a v níž důraz na výkon a efektivitu jde mnohdy ruku v ruce se slepotou k formativnímu významu teorie a k nebezpečí rutinizace praxe. Všímá siideologických rámců, do nichž je koncepce celoživotního učení dnes zasazována, konkrétně expertního či technokratického chápání vzdělavatelské profese; kritizuje zaměňování poznání za informovanost či dovednost práce s informacemi a upozorňuje na formalistický trend zaměňující cíl vzdělávání za prostředek (dle hesla "je především třeba naučit se učit"). V závěru je tématizován problém hlubší motivace k celoživotnímu učení. V souvislosti s tím klade text otázku, do jaké míry dnes škola p

  • Název v anglickém jazyce

    Are the Concepts of Learning and Education Complex Enough in the Contemporary Czech Curriculum?

  • Popis výsledku anglicky

    This critical essay on the contemporary conception of lifelong learning draws attention to the fact that the present concept of lifelong learning is not a novelty. It reflects upon the shifts in meaning of notions such as education, educational objectives and cultivation in an era which often puts praxis before theory, and in which the emphasis on performance and effectiveness is many a time accompanied by blindness to the meaning of contemplation and profound thought. The essay attends to the ideological frameworks in which the contemporary conception of a life-long learning is embedded. Furthermore, it ponders upon the extend to which school encourages (self-) education, and to which it is under an ideological pressure promoting practicality and "usability" of school erudition.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi: Kudy vede cesta kurikulární reformy.

  • ISBN

    978-80-905245-1-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    43-54

  • Název nakladatele

    Česká pedagogická společnost

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Liberec

  • Datum konání akce

    21. 3. 2012

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku