Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10291277" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10291277 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jsou pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní v soudobém vzdělávacím kurikulu?
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je upozornit na některé neblahé trendy v pojetí učení a vzdělávání, v nichž se obsah a podstata redukuje na formu. To je patrné zejména v současném pojetí celoživotního učení, resp. sebevzdělávání. Text reflektuje významové posuny, jichždoznaly pojmy jako vzdělávání, vzdělávací cíle a vzdělanost v době akcentující význam praxe často na úkor teorie a v níž důraz na výkon a efektivitu jde mnohdy ruku v ruce se slepotou k formativnímu významu teorie a k nebezpečí rutinizace praxe. Všímá siideologických rámců, do nichž je koncepce celoživotního učení dnes zasazována, konkrétně expertního či technokratického chápání vzdělavatelské profese; kritizuje zaměňování poznání za informovanost či dovednost práce s informacemi a upozorňuje na formalistický trend zaměňující cíl vzdělávání za prostředek (dle hesla "je především třeba naučit se učit"). V závěru je tématizován problém hlubší motivace k celoživotnímu učení. V souvislosti s tím klade text otázku, do jaké míry dnes škola p
Název v anglickém jazyce
Are the Concepts of Learning and Education Complex Enough in the Contemporary Czech Curriculum?
Popis výsledku anglicky
This critical essay on the contemporary conception of lifelong learning draws attention to the fact that the present concept of lifelong learning is not a novelty. It reflects upon the shifts in meaning of notions such as education, educational objectives and cultivation in an era which often puts praxis before theory, and in which the emphasis on performance and effectiveness is many a time accompanied by blindness to the meaning of contemplation and profound thought. The essay attends to the ideological frameworks in which the contemporary conception of a life-long learning is embedded. Furthermore, it ponders upon the extend to which school encourages (self-) education, and to which it is under an ideological pressure promoting practicality and "usability" of school erudition.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi: Kudy vede cesta kurikulární reformy.
ISBN
978-80-905245-1-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
43-54
Název nakladatele
Česká pedagogická společnost
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Liberec
Datum konání akce
21. 3. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—