Několik obecných poznámek k distribuci knih a knižnímu obchodu v předbělohorské Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10196110" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10196110 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Několik obecných poznámek k distribuci knih a knižnímu obchodu v předbělohorské Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Díky rozvoji knihtisku nepatří již knihy od konce 16. století k těžko dostupným předmětům. Podle statistiky pokrývala produkce pražských tiskařů 93% titulů vydaných v českých zemích v tomto období. Kromě velké konkurence panující mezi samotnými pražskýmitiskaři bylo nutné, aby se vypořádaly též se silnou konkurencí zahraničních nakladatelů, jejichž produkty byly na naše území dováženy. Mezi základní metody prodeje knih patřil přímý prodej vlastní produkce konkrétního tiskaře přímo v tiskárně. Kromě toho probíhal také podomní prodej, zaměřený na nabídku převážně levnějších titulů. Další možností byl prodej na trhu a to jak na tzv. trzích domácích, tak výročních. Zahraničních knižních veletrhů ve Frankfurtu nad Mohanem nebo Lipsku se soustavněji účastnili jen někteří (například Michal Peterle nebo Jiřího Nigrina). Další neopomenutelnou možností distribuce knih ke čtenáři byl prodej prostřednictvím knihařů, agentů, bibliopolů, buchführerů ale též několika knihkupectví. Významnou roli při
Název v anglickém jazyce
Several general observations regarding books distribution and trade in Prague prior to the battle of Bílá Hora
Popis výsledku anglicky
Since the end of the 16th century, due to a rather rapid printing technique development, books did not belong anymore among expensive, rare or hard to get items. According to statistics, production of the Prague printers covered 93 percent of titles published in Bohemia in these times. Apart from a rather significant competition among the Prague printers themselves they also had to get over the substantial competition of foreign publishers whose products were imported in Bohemia. One of the most commonbook sale methods was the direct sale of production of a particular printer in his own printing house. Another possibility represented house-to-house sale focusing mainly on less expensive titles. Last but not least, the printers also used to trade theirproduction directly on markets - local as well as annual markets. Only a few printers attended systematically some foreign book fair trades held in Frankfurt am Main or Leipzig (for example Michal Peterle or Jiří Nigrin). Another book di
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů