"Aj, posílám anděla svého." Obětování Páně v chrámu a "espace ecclésial"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10287723" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10287723 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Aj, posílám anděla svého." Obětování Páně v chrámu a "espace ecclésial"
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je v první části věnována neobvyklé ikonografii Obětování Páně na tympanonu hlavního portálu norimberské Frauenkirche. Přítomnost anděla zde osvětluje biblický text z knihy Malachiáš (3, 1-4), který mnohokrát zaznívá během liturgie slavnosti Očišťování Panny Marie. Podobně lze vysvětlit přítomnost anděla při této scéně na reliéfu chórových lavic v Kolíně nad Rýnem a na mariánském relikviáři katedrály v Tournai od Mikuláše z Verdunu. Analýza soudobých liturgických pramenů umožnila rozkrýt hlavní "poselství" celého tympanonu: Témata Kristova příchodu, chrámu a oběti přesně korespondují s liturgií o slavnosti Očišťování Panny Marie. Třetí statio liturgického průvodu se svícemi se odehrávalo s nejvyšší pravděpodobností právě před zavřeným portálem se scénou Obětování Páně. Toto statium vrcholí symbolickým příchodem Krista do chrámu, jejž jsme označili jako ústřední myšlenku analyzovaného reliéfu. Otevře se brána a kněz nesoucí v rukou plenář slavnostně vstoupí do kostela, kde násled
Název v anglickém jazyce
"Lo! I shall send mine angel": Presentation of Jesus at the Temple and the "espace ecclésial"
Popis výsledku anglicky
The first part of the paper deals with the unusual iconography of Presentation of Jesus at the Temple in the main-portal tympanum of the Nuremberg Frauenkirche. The presence of an angel is illuminated by the Biblical text from Malachi (3: 1-4) repeatedlysung during the celebratory rites on the day of the Purification of the Virgin. The same explanation applies to the presence of an angel in the same scene on the carved pews in Cologne and on the Marian reliquary in Tournai Cathedral by Nicholas of Verdun. An analysis of contemporary liturgical sources made it possible to decipher the main "message" of the whole tympanum: the themes of the Coming of Christ, the Temple, and the Sacrifice correspond precisely to the liturgy of the feast of the Purification of the Virgin. The third station of the candle-lit liturgical procession most probably took place in front of the closed portal depicting the scene of the Presentation of Jesus in the Temple. This station culminates with the symbolic C
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Umění a politika. Sborník 4. sjezdu historiků umění
ISBN
978-80-7485-023-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
135-146
Název nakladatele
Uměleckohistorická společnost
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
13. 9. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—