K vybraným parametrům rozvoje gramatické roviny prostřednictvím metody jevištního tvaru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291290" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291290 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K vybraným parametrům rozvoje gramatické roviny prostřednictvím metody jevištního tvaru
Popis výsledku v původním jazyce
V článku představujeme lingvodidaktickou metodu jevištního tvaru (dále MJT), která je aplikována ve výuce češtiny pro cizince. Primárním cílem MJT je pozitivně ovlivňovat nabývání řeči. Prostřednictvím divadelních postupů studentům pomáháme překonávat strach z aktivní jazykové produkce (tzn. snížovat strach udělat při mluvení chybu) a posilovat komunikační, interakční a sociální dovednosti. Základní jednotkou této metody je prožitek, přesto nesnižujeme význam skutečnosti, že získávání kognitivních znalostí je ve výuce cizích jazyků nenahraditelné. V druhé části se proto zabýváme přístupem MJT ke gramatické rovině. Naše pojetí mluvnice vysvětlujeme na gramatických potížích, jež se pravidelně vyskytují u uživatelů češtiny jako cizího jazyka. Na vybranýchmluvnických jevech uvádíme možnosti zprostředkování gramatiky prostřednictvím uvedených prožitkových aktivit.
Název v anglickém jazyce
Approach in grammar through theatre pedagogy
Popis výsledku anglicky
In this article we present a lingvodidactic method called theatre pedagogy (referred to in the following text as "MJT"), which is used in teaching Czech for foreigners. The primary goal of MJT is to positively influence the acquisition of language. Through theatre practices we help students to overcome their fear when talking (ie, reduce the fear of making a mistake while speaking) and strengthen communication, interaction and social skills. The basic pillar of this method is learning through experience. Nevertheless, the importance of cognitive learning is essential and not to be ignored. This is the reason why in the second part of the article, we explain the MJT approach to teaching grammar. The focus is on grammatical difficulties that regularly occur when using Czech as a foreign language. Selected phrases are used to show the possibilities of teaching grammar through experience driven activities such as theatre.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Nová čeština doma a ve světě
ISSN
1805-367X
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
61-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—