"Sám o sobě existuje jen dobrý osud" : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10293694" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10293694 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Sám o sobě existuje jen dobrý osud" : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této studie je umístit teorii dramatu, kterou Anton Müller (1792-1843), profesor estetiky na Pražské Univerzitě, formuloval v sérii přednášek z roku 1831, do kontextu tehdejší středoevropské estetiky. Proto nastiňuje dvě současné diskuze jakožto pozadí ke komparaci, které reprezentují intepretace dramatu zformulované v estetických přednáškách Müllerových pražských předchůdců a vlivné rakouské úvahy z prvních tří desetiletí devatenáctého století. Srovnání s myšlenkami a teoriemi Augusta Gottlieba Meißnera (1753-1807) a Johanna Heinricha Dambecka (1774-1820) ukazuje, že Müllerova teorie dramatu již nebyla v souladu s osvíceneckými principy dramatu, zatímco porovnání s tehdejšími renomovanými úvahami Josepha Schreyvogela (1768-1832), Heinricha Josepha von Collina (1771-1811), Augusta Wilhelma Schlegela (1767-1845), Karla Wilhelma Ferdinanda Solgera (1780-1819), Wilhelma von Schütze (1776-1847), Matthäuse von Collina (1779-1824) a MIchaela Leopolda Enk von der Burga (1788-1843) předs
Název v anglickém jazyce
"As Such, There is Only a Good Fate" : Anton Müller's Theory of Drama in the Context of Central-European Aesthetics
Popis výsledku anglicky
The essay aims at situating the theory of drama formulated in a lecture series given in 1831 by Anton Müller (1792-1843), Professor of Aesthetics at Prague University, within the context of Central-European aesthetics of the day. Therefore, two contemporaneous discussions are outlined to provide a background for the comparison. They are represented by drama interpretations laid down in aesthetic lectures of Müller's predecessors in Prague and influential Austrian reflections on drama dating from the first three decades of the nineteenth century. The comparison with the ideas and theories of August Gottlieb Meißner (1753-1807) and Johann Heinrich Dambeck (1774-1820) demonstrates that Müller's theory of drama was no longer in accordance with Enlightenment drama principles, while the comparison with the then renowned reflections of Joseph Schreyvogel (1768-1832), Heinrich Joseph von Collin (1771-1811), August Wilhelm Schlegel (1767-1845), Karl Wilhelm Ferdinand Solger (1780-1819), Wilhelm
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica litteraria
ISSN
1213-2144
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
54-85
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—