"Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10319999" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10319999 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá obrazcem, který tvoří součást našeho žitého prostoru a současně oblíbený motiv literatury, filmu a výtvarného umění, a sice ornamentální vzor, tak jak se projevuje na tapetách různých fikčních interiérů. Na základě některých moderních teorií ornamentu (Karsten Harries, Frank Ankersmit, Jacques Derrida), demonstrujících průnik rokokového ornamentu z okraje do centra kompozice, rozpuštění hranice mezi reprezentací a ornamentalizací či smísení zobrazeného prostoru s prostorem mimo prasklýrám, ale především prostřednictvím příkladů několika moderních prozaických textů Andreje Bělého, Bruna Schulze, Vladimira Nabokova se pokusím ukázat imaginární, či dokonce fantasmatický rozměr těchto povrchů jako formu přežívání rokokového afektivního vzorce a jeho tvořivě subverzivní potenciál. V souvislosti s fyziognomií těchto obrazců, které výrazným způsobem formují náš fyzický i psychický prostor, bude rovněž zkoumána dialektika tvaru a beztvarosti, kterou na stěnách rozehrává pohyb
Název v anglickém jazyce
"And a Face Appeared on the Wallpaper": Broken Rococo Frame and Its Visual-Textual Outcome
Popis výsledku anglicky
The paper deals with a peculiar motif of literature, cinema and fine arts, an ornamental pattern in its various manifestations, especially in the form of wallpaper design filling a fictional interior. Drawing on the recent theories of ornament (Karsten Harries, Jacques Derrida, Frank Ankersmit) - explaining a penetration of the rococo ornament, "rocaille", from periphery to the centre, a dissolution of the boundaries between representation and ornamentation, and the merging of depicted space inside thepicture with the one outside "the broken frame" -, but mainly throughout selected modern literary texts (Petersburg by Andrei Bely from 1916; The Street of Crocodiles from 1934 and Sanatorium under the sign of the hourglass from 1937 by Bruno Schulz, Pnin by Vladimir Nabokov from 1957), I argue that the imaginary dimension of these surfaces arises from - and is an output of - a surviving form of the rococo affective pattern. In connection to the physiognomy of these patterns - that shape
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Beztvaré psaní: vizualita jako inspirace k myšlení literatury</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
1 - mimořádné číslo
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
175-186
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—