Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10319999" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10319999 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Na tapetách se objevila tvář": prasklý rám rokoka a jeho vizuálně-textuální vyústění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá obrazcem, který tvoří součást našeho žitého prostoru a současně oblíbený motiv literatury, filmu a výtvarného umění, a sice ornamentální vzor, tak jak se projevuje na tapetách různých fikčních interiérů. Na základě některých moderních teorií ornamentu (Karsten Harries, Frank Ankersmit, Jacques Derrida), demonstrujících průnik rokokového ornamentu z okraje do centra kompozice, rozpuštění hranice mezi reprezentací a ornamentalizací či smísení zobrazeného prostoru s prostorem mimo prasklýrám, ale především prostřednictvím příkladů několika moderních prozaických textů Andreje Bělého, Bruna Schulze, Vladimira Nabokova se pokusím ukázat imaginární, či dokonce fantasmatický rozměr těchto povrchů jako formu přežívání rokokového afektivního vzorce a jeho tvořivě subverzivní potenciál. V souvislosti s fyziognomií těchto obrazců, které výrazným způsobem formují náš fyzický i psychický prostor, bude rovněž zkoumána dialektika tvaru a beztvarosti, kterou na stěnách rozehrává pohyb

  • Název v anglickém jazyce

    "And a Face Appeared on the Wallpaper": Broken Rococo Frame and Its Visual-Textual Outcome

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with a peculiar motif of literature, cinema and fine arts, an ornamental pattern in its various manifestations, especially in the form of wallpaper design filling a fictional interior. Drawing on the recent theories of ornament (Karsten Harries, Jacques Derrida, Frank Ankersmit) - explaining a penetration of the rococo ornament, "rocaille", from periphery to the centre, a dissolution of the boundaries between representation and ornamentation, and the merging of depicted space inside thepicture with the one outside "the broken frame" -, but mainly throughout selected modern literary texts (Petersburg by Andrei Bely from 1916; The Street of Crocodiles from 1934 and Sanatorium under the sign of the hourglass from 1937 by Bruno Schulz, Pnin by Vladimir Nabokov from 1957), I argue that the imaginary dimension of these surfaces arises from - and is an output of - a surviving form of the rococo affective pattern. In connection to the physiognomy of these patterns - that shape

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Beztvaré psaní: vizualita jako inspirace k myšlení literatury</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    54

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1 - mimořádné číslo

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    175-186

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus