Deweyho epistemologie a pedagogika problému
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10321161" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10321161 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Deweyho epistemologie a pedagogika problému
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem studie je Deweyho pojetí problému, jež tvoří jednak důležitý příspěvek do problematiky epistemologické, jednak významný pedagogický princip moderní výchovné teorie a didaktiky. Problém a problematizace jsou samotným Deweyem analyzovány v několikarovinách. Za prvé v rovině epistemologické, na níž se Dewey věnuje zejména otázce vztahu rozumu a zkušenosti, chtěje překonat tradiční dualismus racionalismu a empirismu. K tomu se druží otázka po podstatě myšlení a program transformace logiky jako teorie správného usuzování v logiku jako experimentální disciplínu. Dále je problém tématizován v rovině psychologické, na které se ukazuje jako hybná síla vůle k poznání a ""motor"" duševního vývoje. Třetí rovinou je rovina pedagogická, v níž běží o koncepci problematizace jako východiska pro výchovně vzdělávací praxi s důrazem na výhody projektové metody. Cílem příspěvku je ukázat Deweyho jako zakladatelskou osobnost problematologie a jako myslitele usilujícího překonat tradiční filosofick
Název v anglickém jazyce
Dewey's epistemology and pedagogy problem
Popis výsledku anglicky
The topic of the study is Dewey's concept of problem. The concept is analyzed from different points of view. The first point of view is epistemological - Dewey pays attention to the problem of reason - experience relationship and to the question of the nature of thinking. The crucial topic there is a transformation of logic from a formal to an experimental discipline. The second point of view is psychological. Dewey describes problem as a vis motrix of mental evolution. The third aspect is represented by a pedagogical point of view which emphasizes the problematisation as a basis for educational praxis and project method. The goal of the study is to show Dewey as a founder of problematology and as a thinker who tries to overcome traditional philosophical and pedagogical dichotomy of reason - experience.??
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Meziválečná školská reforma v Československu
ISBN
978-80-200-2496-1
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
112-135
Počet stran knihy
326
Název nakladatele
Academia a NPMaK J. A. Komenského
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—