Poradenská práce s "nemotivovaným klientem"pomocí konceptů transakční analýzy v Nízkoprahovém středisku Drop In, o.p.s
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10321558" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10321558 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poradenská práce s "nemotivovaným klientem"pomocí konceptů transakční analýzy v Nízkoprahovém středisku Drop In, o.p.s
Popis výsledku v původním jazyce
Autoři, terapeuti Nízkoprahového střediska Drop In, o. p. s., provedli kvalitativní výzkum s cílem analyzovat z pohledu transakční analýzy praktické projevy nemotivovanosti adiktologických klientů v komunikaci s poradcem a naznačit praktická doporučení pro efektivizaci komunikace. Použitou metodou je případová studie. Výzkumným souborem jsou zápisy z padesáti konzultací s nemotivovanými klienty. Autoři analyzovali komunikační procesy pomocí metod a konceptů transakční analýzy a hledali transakce (podněty a reakce) ilustrující projevy nemotivovanosti klienta a kritické momenty vedoucí ke zvratu v komunikaci, především směrem k vyšší efektivitě. Výsledky výzkumu ukázaly, že komunikace nemotivovaných klientů bývá převážně vedena z pozice uspokojování vlastních aktuálních potřeb bez ohledu na sociální kontext a společenská pravidla. Potenciál zvyšování efektivity byl pak shledán ve snaze poradce orientovat komunikaci na racionální pojímání situace ""tady a teď"".
Název v anglickém jazyce
Counceling with unmotivated clients with concepts of Transactional analysis
Popis výsledku anglicky
The authors of the study - therapists of the Drop In Low-Threshold Centre - conducted a qualitative research, focused on analysing expressions of demotivation of addicted clients. The attention was paid to communication with a counsellor from the perspective of Transactional Analysis. The goal was to provide practical guidelines, increasing effectiveness of the communication. The chosen research method was a case study. The research sample consisted of fifty records of sessions with unmotivated clients.The authors analysed communication processes from the perspective of Transactional Analysis methods and concepts. They particularly searched for transactions (stimuli and responses) which illustrated expressions of an unmotivated client and then showedturnaround moments leading towards greater efficiency in communication. Results of the research showed that communication of unmotivated clients mostly stemmed from their subjective needs regardless of the social context and rules. The po
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie pro praxi
ISSN
1803-8670
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
L
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
99-110
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—