Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Magie a estetika odkouzlení u Collingwooda

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10324112" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10324112 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Magie a estetika odkouzlení u Collingwooda

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento esej představuje argument pro collingwoodovskou sociální filozofii umění, která se soustředí okolo protikladu umění a magie tak, jak jej rozpracoval R. G. Collingwood v Principech umění a jeho folklorním rukopise. Autor souhlasí s Collingwoodovými kritiky, že jedním z nejproblematičtějších aspektů jeho estetiky je identifikace umění s výrazem emoce. Pokouší se však ukázat, že collingwoodovská filozofie umění se může úplně obejít bez pojmu emoce. Jiní autoři ukázali, že Collingwoodovo chápání emoce je tak široké, že ztrácí jasné kontury. Autor tvrdí, že to samé lze tvrdit pro Collingwoodovo pojetí magie. Ve světle Collingwoodovy interpretativní nevázanosti se rozlišení mezi výrazem a pouhým uvolněním emoce ukazuje těžko udržitelné. Odstraněním kontroverzního pojmu emoce je možné transformovat Collingwoodovu filozofii umění na plauzibilnější collingwoodovskou sociální filozofii umění, kde umělecká exprese neodhaluje vnitrní emoční stavy umělce, ale kontury sdílených osvojených kódů komunikace a chování, čímž si recipienti mohou uvědomit svou druhou přirozenost coby stvoření zvyku.

  • Název v anglickém jazyce

    Magic and the Aesthetics of Disenchantment in Collingwood

  • Popis výsledku anglicky

    This essay presents an argument for a Collingwoodean social philosophy of art that centres on the opposition between art and magic as developed by R. G. Collingwood in Principles of Art and his folklore manuscript. The author agrees with Collingwood'scritics that one of the most problematic aspects of his aesthetics is its identification of art with the expression of emotion. Nevertheless, he aims to show that a Collingwoodean philosophy of art can dispense entirely with the notion of emotion. Other writers have demonstrated that Collingwood's understanding of emotion is so broad as to loose firm contours. The author argues that a similar point holds for Collingwood's treatment of magic. In the light of Collingwood's interpretative liberty, the distinction between an expression of emotion and its mere release proves hard to sustain. It is argued here that by removing the controversial concept of emotion from the equation, Collingwood's philosophy of art can be transformed into a more plausible Collingwoodean social philosophy of art where artistic expression reveals not the inner emotional states of the artist, but the contours of the shared habituated codes of communication and comportment, making the audience aware of their second nature as creatures of habit.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    11-24

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus