Magie a estetika odkouzlení u Collingwooda
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10324112" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10324112 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Magie a estetika odkouzlení u Collingwooda
Popis výsledku v původním jazyce
Tento esej představuje argument pro collingwoodovskou sociální filozofii umění, která se soustředí okolo protikladu umění a magie tak, jak jej rozpracoval R. G. Collingwood v Principech umění a jeho folklorním rukopise. Autor souhlasí s Collingwoodovými kritiky, že jedním z nejproblematičtějších aspektů jeho estetiky je identifikace umění s výrazem emoce. Pokouší se však ukázat, že collingwoodovská filozofie umění se může úplně obejít bez pojmu emoce. Jiní autoři ukázali, že Collingwoodovo chápání emoce je tak široké, že ztrácí jasné kontury. Autor tvrdí, že to samé lze tvrdit pro Collingwoodovo pojetí magie. Ve světle Collingwoodovy interpretativní nevázanosti se rozlišení mezi výrazem a pouhým uvolněním emoce ukazuje těžko udržitelné. Odstraněním kontroverzního pojmu emoce je možné transformovat Collingwoodovu filozofii umění na plauzibilnější collingwoodovskou sociální filozofii umění, kde umělecká exprese neodhaluje vnitrní emoční stavy umělce, ale kontury sdílených osvojených kódů komunikace a chování, čímž si recipienti mohou uvědomit svou druhou přirozenost coby stvoření zvyku.
Název v anglickém jazyce
Magic and the Aesthetics of Disenchantment in Collingwood
Popis výsledku anglicky
This essay presents an argument for a Collingwoodean social philosophy of art that centres on the opposition between art and magic as developed by R. G. Collingwood in Principles of Art and his folklore manuscript. The author agrees with Collingwood'scritics that one of the most problematic aspects of his aesthetics is its identification of art with the expression of emotion. Nevertheless, he aims to show that a Collingwoodean philosophy of art can dispense entirely with the notion of emotion. Other writers have demonstrated that Collingwood's understanding of emotion is so broad as to loose firm contours. The author argues that a similar point holds for Collingwood's treatment of magic. In the light of Collingwood's interpretative liberty, the distinction between an expression of emotion and its mere release proves hard to sustain. It is argued here that by removing the controversial concept of emotion from the equation, Collingwood's philosophy of art can be transformed into a more plausible Collingwoodean social philosophy of art where artistic expression reveals not the inner emotional states of the artist, but the contours of the shared habituated codes of communication and comportment, making the audience aware of their second nature as creatures of habit.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
11-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—