Klášterní umění Nového Španělska 16. století: umění na hranici kultur a vědeckých disciplín
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10329929" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10329929 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Klášterní umění Nového Španělska 16. století: umění na hranici kultur a vědeckých disciplín
Popis výsledku v původním jazyce
Předmětem příspěvku je klášterní architektura, jež se zrodila v Novém Španělsku 16. století z potřeby evangelizovat domorodé obyvatelstvo Mezoameriky. Cílem příspěvku je tuto unikátní architekturu, jež vznikala ze spolupráce domorodých umělců s evropskými misionáři, v krátkosti představit. A upozornit na prolínání západní kultury s mezoamerickou, k němuž zde docházelo. Příspěvek se dále soustředí na roli klášterní architektury v procesu posouvání hranice sféry španělského vlivu. Pojem hranice je přitom tradiční termín americké historiografie označující oblast styku původních kultur s kulturou evropskou. Samotný klášter lze navíc chápat jako hraniční území, kde se odehrávaly "přechodové rituály" umožňující přechod z jednoho společenského postavení do druhého. A konečně si klade otázku po možnostech studia latinskoamerické problematiky z Evropy, jakož i studia umění na hranici tří vědeckých disciplin, a to konkrétně historie, dějin umění a antropologie.
Název v anglickém jazyce
Monastic art of the 16th century New Spain: Art on the border of cultures and disciplines
Popis výsledku anglicky
The subject of this contribution is a monastic architecture that originated in 16th century New Spain from the need to evangelize the indigenous population of Mesoamerica. Its aim is to briefly introduce this unique architecture that originated from the collaboration of indigenous artists with European missionaries. The contribution focuses on the role of monastic architecture in the process of shifting borders of Spanish domination. The monastery can also be seen as a frontier territory where took place "rites of passage" enabling the transition from one social status to another. And finally asks the question of the possibilities of studying Latin American issues in Europe, as well as studying art at the border of three disciplines, namely history, art history and anthropology.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů