O didaktické gramatice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330074" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
O didaktické gramatice
Popis výsledku v původním jazyce
Pojem gramatika může být chápán jako soubor objektivně existujících pravidel mluvnického systému jazyka, jako internalizovaná/interní znalost těchto pravidel mluvčím nebo jako lingvistický (event. lingvodidaktický) popis těchto pravidel. Znalost mluvnického systému cílového jazyka umožňuje a urychluje proces učení se danému jazyku. Pojem gramatika se vyvíjel, zaměřoval se na určité charakteristiky mluvnického systému. Rozlišujeme proto přístup synchronní a diachronní, deskriptivní a preskriptivní, srovnávací apod. Specifickými rysy se vyznačuje didaktická gramatika (prezentaci látky redukuje, zjednodušuje). Zaměřuje se na otázku výkladu mluvnice, na výběr a řazení gramatických kategorií, na jejich procvičení i testování. Doposud převládal postup sémazilogický, tedy od formy k významu. Značné přednosti má postup onomaziologický, tedy od významu, funkce k její formální realizaci.
Název v anglickém jazyce
On Didactic Grammar
Popis výsledku anglicky
The term grammar can be understood either as a set of objectively existing rules of a language system, or as speakers' internalised/internal knowledge of these rules, or as a linguistic (or linguodidactic) description of the rules. Knowledge of the target language grammar system enables and speeds up the language acquisition. The term grammar has been developing and focusing on certain characteristics of a language system. Therefore, we distinguish between synchronous and diachronous, descriptive and prescriptive, comparative etc. approach. Didactic grammar has its own specific features (it reduces and simplifies the presented matters). It focuses on the question of presenting grammar, the choice and ordering of categories, their practice and testing. Until now, the prevailing method was semasiological, that is going from the form to the meaning. The onomasiological method does also have its advantages, that is going from the meaning, function to the formal realization.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Slovenčina (nielen) ako cudzí jazyk v súvislostiach II
ISBN
978-80-223-4149-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
26-37
Název nakladatele
Univerzita Komenského v Bratislavě
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
11. 2. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—