Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O didaktické gramatice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330074" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330074 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O didaktické gramatice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Pojem gramatika může být chápán jako soubor objektivně existujících pravidel mluvnického systému jazyka, jako internalizovaná/interní znalost těchto pravidel mluvčím nebo jako lingvistický (event. lingvodidaktický) popis těchto pravidel. Znalost mluvnického systému cílového jazyka umožňuje a urychluje proces učení se danému jazyku. Pojem gramatika se vyvíjel, zaměřoval se na určité charakteristiky mluvnického systému. Rozlišujeme proto přístup synchronní a diachronní, deskriptivní a preskriptivní, srovnávací apod. Specifickými rysy se vyznačuje didaktická gramatika (prezentaci látky redukuje, zjednodušuje). Zaměřuje se na otázku výkladu mluvnice, na výběr a řazení gramatických kategorií, na jejich procvičení i testování. Doposud převládal postup sémazilogický, tedy od formy k významu. Značné přednosti má postup onomaziologický, tedy od významu, funkce k její formální realizaci.

  • Název v anglickém jazyce

    On Didactic Grammar

  • Popis výsledku anglicky

    The term grammar can be understood either as a set of objectively existing rules of a language system, or as speakers' internalised/internal knowledge of these rules, or as a linguistic (or linguodidactic) description of the rules. Knowledge of the target language grammar system enables and speeds up the language acquisition. The term grammar has been developing and focusing on certain characteristics of a language system. Therefore, we distinguish between synchronous and diachronous, descriptive and prescriptive, comparative etc. approach. Didactic grammar has its own specific features (it reduces and simplifies the presented matters). It focuses on the question of presenting grammar, the choice and ordering of categories, their practice and testing. Until now, the prevailing method was semasiological, that is going from the form to the meaning. The onomasiological method does also have its advantages, that is going from the meaning, function to the formal realization.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Slovenčina (nielen) ako cudzí jazyk v súvislostiach II

  • ISBN

    978-80-223-4149-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    26-37

  • Název nakladatele

    Univerzita Komenského v Bratislavě

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    11. 2. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku