Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330700" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ouvertura k první verzi opery Král a uhlíř Antonína Dvořáka
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika autorských verzí hudebního díla je také v případě Antonína Dvořáka (1841-1904) diskutovaná a v jistém smyslu souvisí s tématem "staré a nové", kdy stará, první či raná verze bývá východiskem té nové. Těžištěm následujícího textu je jeden ze specifických případů verze, tedy ouvertura k prvnímu zpracování Dvořákovy opery Král a uhlíř z roku 1871. Ouvertura, která jako nedílná součást této opery vychází z hudebního materiálu tohoto výsledně neprovedeného díla. A zároveň ouvertura, která jako jediná část z této opery "přežila", byla později samotným autorem "povýšena" na ouverturu koncertní a stala se tak svébytným hudebním dílem, zatímco původně zhudebněnému libretu opery se dostalo nového hudebního zpracování. Je tak shrnuta vcelku komplikovaná geneze opery Král a uhlíř, během níž vykrystalizovala Koncertní ouvertura F dur jako nová kompozice vytvořená z hudebního materiálu kompozice staré.
Název v anglickém jazyce
The Overture to the First Version of the Opera King and Charcoal Burner
Popis výsledku anglicky
The issue of different versions of works of music is one that is discussed in the case of Antonín Dvořák (1841-1904), and in a certain sense it is connected with the theme "old and new", when an older, earlier, or first version becomes the basis for a newer one. This text focuses on a specific example of different versions, that of the overture to the first setting of Dvořák's opera King and Charcoal Burner from the year 1871. An overture which, as an integral part of the opera, was based on the musical material contained in the work, which eventually was never performed. And at the same time an overture that was the only part of this opera to "survive", was later transformed by the composer himself to a concert overture and thus became an independent work, while the opera's libretto was set to new music. This is in a nutshell the rather complicated genesis of the opera King and Charcoal Burner, during which the Concert Overture in F Major took shape as a new composition, created from the musical material of an old one.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Staré a nové; Staré jako východisko, či překážka? Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských programů
ISBN
978-80-87922-07-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
379-382
Název nakladatele
Univerzita Karlova. Katolická teologická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
28. 4. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—