Spotřeba, životní styl a reklama v době státně socialistické diktatury jako identitotvorný prvek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10331580" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10331580 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spotřeba, životní styl a reklama v době státně socialistické diktatury jako identitotvorný prvek
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se snaží ukázat, jak zkoumání dějin spotřební kultury může pomoci odhalit identitotvorné procesy v české společnosti. Autor nejprve nastiňuje, jak bylo toto téma v německém prostředí podpořeno vlnou "ostalgie", která na rozdíl od českého prostředí podpořila systematický výzkum do každodenního života v komunistické diktatuře. Následně text stručně seznamuje s rozdíly mezi komunistickou a kapitalistickou konzumní kulturou. Ve třetí části textu, autor nabízí možnost rozšíření výzkumu identitotvorných procesů za pomocí zkoumání rozvoje distribuční infrastruktury, analýzy pojmu životního stylu a diskursivních konstrukcí spotřeby, reklamních představ o národní pospolitosti a nakonec sledováním tvorby symbolických významů u národně specifických předmětů.
Název v anglickém jazyce
Consumption,Lifestyle and Advertising in a State Socialist Dictatorship as a Factor in the Shaping of Czech Identity
Popis výsledku anglicky
This paper attempts to show how studying the history of consumer culture can help to reveal identity- forming processes in Czech society. The author first outlines how this topic was highlighted in the German environment by the wave of 'ostalgia' to encourage, unlike the Czech milieu, systematic research into the everyday life under a Communist dictatorship. Subsequently, this paper briefly introduces the differences between Communist and Capitalist consumer culture. In the third part of the text, the author offers a possible extension of the research identity-forming processes exploring the development of the distribution infrastructure, the concepts of lifestyle and consumer discursive structures, advertising images of the national community and ultimately, monitoring the production of symbolic meanings of nation-specific objects.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historie-Otázky-Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
146-158
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—