Vícejazyčnost v kompozici autobiografie Eliase Canettiho
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10331709" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10331709 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vícejazyčnost v kompozici autobiografie Eliase Canettiho
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je zaměřen na vícejazyčnost v trojdílné autobiografii Eliase Canettiho - Zachráněný jazyk, Pochodeň v uchu a Hra očí. Mnohost jazyků hraje významnou roli v části věnované autorovu dětství, ale také při evokaci doby utváření jeho uměleckého přístupu ve 20. a 30. letech 20. století. Motiv jazyka je tak v Canettiho autobiografii neustále přítomen a je postupně obohacován o nové významové úrovně. Vícejazyčnost se však neprojevuje jen v tematické vrstvě, ale i na kompoziční rovině autobiografie - na příkladu textové výstavby knihy Hra očí ukazujeme, jak je jazyková mnohost využívána pro dosažení specifických účinků díla. Ty vznikají na základě napětí mezi literárností a referenčním statusem žánru autobiografie. Rozbor Canettiho textů zároveň slouží jako případová studie v teoretickém ohledávání autobiografických vyprávění.
Název v anglickém jazyce
Multilingualism in composition of Elias Canetti's autobiography
Popis výsledku anglicky
This paper concentrates on multilingualism in a three-part autobiography of Elias Canetti: The Tongue Set Free, The Torch in My Ear and The Play of the Eyes. The multiplicity of languages plays an important role in the part of autobiography which depicts author's childhood, but also in the evocation of time shaping his artistic approach in the 20s and 30s of the 20th century. Theme of the language is in Canetti's autobiography permanently present and is enriched continuously with new layers of meaning. However multilingualism is expressed not only in the thematic level of autobiography, but also at the level of composition. In this article we present how the plurality of language is used in the third part of the Canetti's autobiography The Play of the Eyes. The specific effects of the work are based on the tension between the literariness and the non-fictional status of the genre of autobiography. The analysis of Canetti's text serves as a case study in theoretical delimitation of an autobiographical narrative.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vícejazyčnost : Český, polský a německý jazyk, literatura a kultura v komparaci
ISBN
978-80-7308-692-3
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
254-267
Počet stran knihy
394
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—