Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Autobiografie a reflexe žánrových vzorů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10362088" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10362088 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Autobiografie a reflexe žánrových vzorů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na otázku tradice v souvislosti s autobiografií: v první části se soustředí na problematiku žánru, a to jak literárněteoretického pojmu obecně, tak žánru autobiografie, který se nachází na nejasné hranici mezi beletrií a historií, a vyvolává tak stále otázky ohledně své autonomie či odvozenosti. V pomyslné druhé části příspěvku se budeme věnovat působení žánrové tradice na podobu konkrétních textů. Zastavíme se u toho, jakou roli hraje v případě subjektivního vzpomínkového vyprávění možný vzor, kterému je třeba se přiblížit, a co z toho vyplývá pro autobiografie jako nefikční vyprávění. Na příkladu několika novějších autobiografických textů, především Srdceryvné dílo ohromujícího génia Dave Eggerse (2000) a Roland Barthes o Rolandu Barthesovi (1975), ukazujeme možnosti různého vyrovnávání se se staršími díly, které působí jako vlivné vzory, jež ustavují žánr. Tyto předlohy a modely je možno nejen napodobovat, nebo naopak odmítat - lze také reflektovat jejich místo v literárním poli a na této reflexi budovat obraz vlastního &quot;já&quot;.

  • Název v anglickém jazyce

    Autobiography and the Reflection of the Genre Models

  • Popis výsledku anglicky

    This study focuses on the relation between the genre of autobiography and tradition: in the first part, we concentrate on the theoretical concepts of literary genre, especially on the genre of autobiography, which is situated on the unclear border-line between fiction and history, fact and fiction, truth and lie. In the second part of the paper we focus on the influence of the genre models on the form of the particular texts. We ask a question, what role the ideal models play in the case of subjective memories and what it means for autobiography as a non-fictional narrative. Our theses are demonstrated primarily in the texts of Roland Barthes (Roland Barthes par Roland Barthes; 1975) and Dave Eggers (A Heartbreaking Work of Staggering Genius; 2000). We show how the authors deal with the older influential books that create the genre. These models could be not only imitated or rejected - there are more possibilities of the intertextual relations.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Umění a tradice

  • ISBN

    978-80-86890-97-5

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    142-149

  • Počet stran knihy

    156

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly