Autobiografie a reflexe žánrových vzorů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10362088" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10362088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Autobiografie a reflexe žánrových vzorů
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřuje na otázku tradice v souvislosti s autobiografií: v první části se soustředí na problematiku žánru, a to jak literárněteoretického pojmu obecně, tak žánru autobiografie, který se nachází na nejasné hranici mezi beletrií a historií, a vyvolává tak stále otázky ohledně své autonomie či odvozenosti. V pomyslné druhé části příspěvku se budeme věnovat působení žánrové tradice na podobu konkrétních textů. Zastavíme se u toho, jakou roli hraje v případě subjektivního vzpomínkového vyprávění možný vzor, kterému je třeba se přiblížit, a co z toho vyplývá pro autobiografie jako nefikční vyprávění. Na příkladu několika novějších autobiografických textů, především Srdceryvné dílo ohromujícího génia Dave Eggerse (2000) a Roland Barthes o Rolandu Barthesovi (1975), ukazujeme možnosti různého vyrovnávání se se staršími díly, které působí jako vlivné vzory, jež ustavují žánr. Tyto předlohy a modely je možno nejen napodobovat, nebo naopak odmítat - lze také reflektovat jejich místo v literárním poli a na této reflexi budovat obraz vlastního "já".
Název v anglickém jazyce
Autobiography and the Reflection of the Genre Models
Popis výsledku anglicky
This study focuses on the relation between the genre of autobiography and tradition: in the first part, we concentrate on the theoretical concepts of literary genre, especially on the genre of autobiography, which is situated on the unclear border-line between fiction and history, fact and fiction, truth and lie. In the second part of the paper we focus on the influence of the genre models on the form of the particular texts. We ask a question, what role the ideal models play in the case of subjective memories and what it means for autobiography as a non-fictional narrative. Our theses are demonstrated primarily in the texts of Roland Barthes (Roland Barthes par Roland Barthes; 1975) and Dave Eggers (A Heartbreaking Work of Staggering Genius; 2000). We show how the authors deal with the older influential books that create the genre. These models could be not only imitated or rejected - there are more possibilities of the intertextual relations.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Umění a tradice
ISBN
978-80-86890-97-5
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
142-149
Počet stran knihy
156
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—