Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Delay, dislocation, stratification: Odd places of socialist theater

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10368720" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10368720 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    italština

  • Název v původním jazyce

    Difermineto, dislocazione, stratificazione: Luoghi strain nel teatro socialista

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V příspěvku nás budou zajímat divná místa jako důsledek několika transferů, přesunů, přemístění (displacement), dislokací, které mohou být jednak doslovné, jednak ve strukturním a stylistickém smyslu. Text bude sledovat divná kulturní a umělecká místa, která vznikla v období nesvobody, v socialistickém Československu, místa, která by za &quot;normálních&quot; podmínek umělci možná nevyhledávali a nenacházeli. Tato místa se stala specifickým tvůrčím, uměleckým a kulturním exilem, paradoxním uzlem, v němž se setkávala kultura oficiální, neoficiální a zakázaná, kde bylo zapovězené dovoleno, restrikce byly rozvolněné a oficiální mohlo nést nezáměrné konotace. Nejedná se o ne-místa (nonplace), o prázdná místa zbavena své tradice, ale možná naopak o prostory, ve kterých se nejrůznější tradice překrývají, o místa přesycená &quot;divnými&quot; významy, na první pohled třeba neviditelnými. Přesuny a cestování do těchto míst jsou doprovázeny nutností adaptace a adaptability, tedy i přizpůsobování autorského stylu odlišným podmínkám. Teoretické uchopení divných míst pak představíme na dvou podkapitolách z dějin divadla - na straně jedné na příkladu amatérského divadla Petra Lébla, který postavil dramaturgii svého divadla mimo jiné na inscenacích autorů ze socialistických států, a na straně druhé na představeních pro oficiální, státem značně dotované divadlo Laterna magika, ve kterém byli zaměstnáni mnozí zakázaní umělci.

  • Název v anglickém jazyce

    Delay, dislocation, stratification: Odd places of socialist theater

  • Popis výsledku anglicky

    Text explores strange cultural and creative places that emerged in times of oppression in socialist Czechoslovakia, places that might otherwise not be sought out or discovered. These places took on the role of a specific creative, artistic and cultural exile, a paradoxical hub that brought together official and unofficial culture, allowed the prohibited, loosened restrictions, and imbued the official with unintended connotations. Theoretical treatment of strange places will be discussed in two subchapters from theater history. First, Petr Lébl&apos;s non-professional theater company, the second one is the official, subsidized theater Laterna Magika.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Romània Orientale

  • ISSN

    1121-4015

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    30

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    93-112

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus