Delay, dislocation, stratification: Odd places of socialist theater
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10368720" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10368720 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
italština
Název v původním jazyce
Difermineto, dislocazione, stratificazione: Luoghi strain nel teatro socialista
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku nás budou zajímat divná místa jako důsledek několika transferů, přesunů, přemístění (displacement), dislokací, které mohou být jednak doslovné, jednak ve strukturním a stylistickém smyslu. Text bude sledovat divná kulturní a umělecká místa, která vznikla v období nesvobody, v socialistickém Československu, místa, která by za "normálních" podmínek umělci možná nevyhledávali a nenacházeli. Tato místa se stala specifickým tvůrčím, uměleckým a kulturním exilem, paradoxním uzlem, v němž se setkávala kultura oficiální, neoficiální a zakázaná, kde bylo zapovězené dovoleno, restrikce byly rozvolněné a oficiální mohlo nést nezáměrné konotace. Nejedná se o ne-místa (nonplace), o prázdná místa zbavena své tradice, ale možná naopak o prostory, ve kterých se nejrůznější tradice překrývají, o místa přesycená "divnými" významy, na první pohled třeba neviditelnými. Přesuny a cestování do těchto míst jsou doprovázeny nutností adaptace a adaptability, tedy i přizpůsobování autorského stylu odlišným podmínkám. Teoretické uchopení divných míst pak představíme na dvou podkapitolách z dějin divadla - na straně jedné na příkladu amatérského divadla Petra Lébla, který postavil dramaturgii svého divadla mimo jiné na inscenacích autorů ze socialistických států, a na straně druhé na představeních pro oficiální, státem značně dotované divadlo Laterna magika, ve kterém byli zaměstnáni mnozí zakázaní umělci.
Název v anglickém jazyce
Delay, dislocation, stratification: Odd places of socialist theater
Popis výsledku anglicky
Text explores strange cultural and creative places that emerged in times of oppression in socialist Czechoslovakia, places that might otherwise not be sought out or discovered. These places took on the role of a specific creative, artistic and cultural exile, a paradoxical hub that brought together official and unofficial culture, allowed the prohibited, loosened restrictions, and imbued the official with unintended connotations. Theoretical treatment of strange places will be discussed in two subchapters from theater history. First, Petr Lébl's non-professional theater company, the second one is the official, subsidized theater Laterna Magika.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Romània Orientale
ISSN
1121-4015
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
30
Stát vydavatele periodika
IT - Italská republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
93-112
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—