Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Je kubismus, který je český, světový? Případ Kubišta

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10387545" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10387545 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Je kubismus, který je český, světový? Případ Kubišta

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie zkoumá metodologické nástroje, které byly pro interpretaci kubismu používány jak dějinami umění kul- turních hegemonií, tak českým dějepisem umění. Cílem je identifikovat neuvědomované vzorce výkladu, které místo aby umožnily českým historikům umění navázat plodný dialog se zahraničím, naopak je od mezinárodní diskuse spíše vzdalovaly. Nepochopení bylo ovšem oboustranné a studie ukazuje, že ani revizionistické západní dějiny umění (a kubismu zvláště) nevygenerovaly nástroje, které by jim umožnily čerpat poučení v uměleckých oblastech, unikajících univerzalistickému kánonu. Studie kriticky reviduje uměleckohistorický postulát západní strukturální lingvistiky a sémiotiky, nalézající revoluční přehodnocení koncepce obrazové reprezentace pouze v Picassově kubismu. Naproti tomu se soustředí na původ klíčových konceptů českého dějepisu umění - &quot;kuboexpresionismu&quot; a &quot;picassismu&quot; - a zvažuje, do jaké míry šlo v jejich případě o vystižení charakteristických znaků místního modernismu a nakolik o tendenci zdejší umění a kulturu mytologizovat. Pozornost je věnována i dalším favorizovaným metodám českého dějepisu umění, k nimž patří biografismus a svérázná forma ikonologie, obohacená o gestaltismus. Revizí dosavadních interpretací západních a místních historiků umění studie nechce negovat hodnoty a postupy obou uměleckohistorických diskursů, ani nehodlá vyzdvihnout kvality jednoho metodologického rámce na úkor druhého. Pokouší se spíše upozornit na jejich názorové průsečíky jako na potenciální inspiraci pro budoucí vzájemný transkulturní dialog. Úvahy o možnostech komunikace mezi &quot;západním&quot; a tuzemským dějepisem umění a o rov- noprávném usouvztažnění homogenní kanonizované moderny a heterogenního umění střední Evropy jsou ve studii aplikovány na konkrétní uměleckohistorický jev, na dílo Bohumila Kubišty, hlavního aktéra dobového dění příznačně problematizujícího uměleckohistorické koncepty českého, respektive středoevropského kubismu, včetně jeho mezinárodní kontextualizace.

  • Název v anglickém jazyce

    Is Cubism That Is Czech Also International? The Case of Kubista

  • Popis výsledku anglicky

    The study examines the methodological tools used to interpret Cubism by the art history of the cultural hegemons and by Czech art history. The aim is to identify unconscious patterns of interpretation that, rather than enabling Czech art historians to establish a productive dialogue with their international counterparts, have, on the contrary, pushed them more to the margins of international discussions. The lack of understanding has of course been on both sides, and the study shows that even revisionist histories of art (and of Cubism in particular) have not generated tools that could be used to draw lessons from those areas of art that do not fit in to the universalistic canon. The study offers a critical revision of the art-historical postulate of Western structural linguistics and semiotics that sees a revolutionary re-evaluation of the concept of pictorial representation solely in the Cubism of Picasso. The study focuses also on the origin of key concepts in Czech art history - &apos;Cuboe-xpressionism&apos; and &apos;Picassism&apos; and considers to what extent these terms were aimed at capturing characteristic features of local modernism and to what extent they reflect a tendency to mythologise local art and culture. Attention is also devoted to other methods favoured in Czech art history, which include biographism and a distinctive form of iconology that is enhanced with gestaltism. In its revision of existing interpretations of Western and local art historians, the study does not refute the values and methods of either of these art-historical discourses, nor does it seek to elevate the qualities of one methodological frame over another. Its goal is rather to draw attention to the points where the two sides&apos; views intersect as potential inspiration for future reciprocal transcultural dialogue. Ideas on the possibilities for communication between &apos;Western&apos; and Czech art history and on establishing a coequal correlation between the homogenised canon of modernism and the heterogeneous art of Central Europe are applied in the study to one particular phenomenon in art history the work of Bohumil Kubista (1884-1918), who was a key actor in European early avant-garde activities. Assessments of Kubista&apos;s work problematised art-historical conceptions of Czech and Central European Cubism and its international contextualisation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-06181S" target="_blank" >GA16-06181S: Hypnotizér moderního malířství. Bohumil Kubišta a neklid raných evropských avantgard</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5-6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    474-500

  • Kód UT WoS článku

    000433397100003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85046741567