Racionalita coby most mezi posvátným a profánním: Rotrouův Genesius a Racinova Esther
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10376478" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10376478 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://svetliteratury.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/14/2018/10/Zavis_Suman_74-84.pdf" target="_blank" >https://svetliteratury.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/14/2018/10/Zavis_Suman_74-84.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Racionalita coby most mezi posvátným a profánním: Rotrouův Genesius a Racinova Esther
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o úskalích, s nimiž se museli potýkat raně novověcí autoři dramat na sakrální námět. Analýza d'Aubignakových postojů umožňuje vystopovat základní linie mnohovrstevnaté obžaloby divadla, otevírá však i otázky spjaté s tvorbou. Dramatik se má vyvarovat laického užití pojmů/konceptů, jako je např. spása, a zároveň je nabádán, aby jeho poetika dostála požadavkům iluzívnosti, jíž básník dosáhne, bude-li zpracování vybraného námětu věrohodné. Vlastním tématem našeho článku je nástin toho, jak si s tímto zastřešujícím imperativem všech raně novověkých evropských klasicismů "poradili" Jean de Rotrou v tragédie Genesius a Jean Racine v tragédii Esther. Navzdory tomu, že oba autoři mohli spoléhat na posvátný status zdrojových textů (zejména Racine, který se inspiruje známým starozákonním příběhem), zároveň své adaptace komponují tak, aby ji vřadili do racionální osnovy dbající dobových dramatických pravidel.
Název v anglickém jazyce
Rationality as a bridge between the sacred and the profane: Rotrou's Le véritable Saint-Genest and Racine's Esther
Popis výsledku anglicky
The article focuses on some of the obstacles which the French early-modern dramatists had to face when choosing a sacred subject-matter. Certain of d'Aubignac's remarks on the period's theatrical practice allow us to detect the main arguments of conservative churchmen opposed to the theatre. But alongside such opposition, d'Aubignac also raises "practical" questions, especially when it comes to avoiding specific misleading paths such as the ambiguity of rigorously defined theological concepts (e.g. "grâce") or the dramatic means of theatrical illusion based largely on the ubiquitous claims of verisimilitude. We aim to show in what specific manner Rotrou and Racine integrated those requirements when treating religious subjects. Despite the fact that both dramatists may have relied upon the irrefutable authority of sacred sources (especially Racine who draws his subject from the Old Testament), we observe that neither of them disrespects the period's theatrical rules, or their rational context.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-08622S" target="_blank" >GA16-08622S: Raně novověká francouzská tragédie: pnutí mezi teorií a praxí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět literatury
ISSN
0862-8440
e-ISSN
—
Svazek periodika
38
Číslo periodika v rámci svazku
58
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
74-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—