Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Tělo..., jaký to terč pro šípy nejstrašlivějších muk" Zahradníčkova báseň "ó Šebestiáne" jako průsečík jeho antropopoetiky a teopoetiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10385811" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10385811 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vBFFkmTt1t" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vBFFkmTt1t</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Tělo..., jaký to terč pro šípy nejstrašlivějších muk" Zahradníčkova báseň "ó Šebestiáne" jako průsečík jeho antropopoetiky a teopoetiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předložená studie analyzuje báseň Jana Zahradníčka Ó Šebestiáne, zařazenou do sbírky Rouška Veroničina (1949). Básně si všímáme zejména jako prostředku zastupujícího obecnější postupy typické pro Zahradníčkovu tvorbu druhé poloviny 40. let 20. století. Výklad je veden zejména z perspektivy antro- a theopoetické. Mluvíme-li o básníkově antropopoetice, nemá tím být řečeno pouze to, že umělecké tvoření a speciálně poezie má také biologicko-antropologické zakotvení a zasahuje do esteticko-sociálních vazeb, nýbrž že literatura, poezie je pro člověka něčím zcela zásadním, že pro něj má za určitých okolností životně důležitý význam pro jeho přežití, že se tedy člověka mimořádným způsobem dotýká. V Zahradníčkově poezii je tento antropopoetický aspekt implicitně a explicitně tematizován, je jednou z hybných sil jeho poezie, a sice - a velmi výrazně - také jako předmět básnické reflexe. Výchozí antropo- a theopoetický rámec výkladu rozvíjíme také interpretačně založeným poetologickým rozborem různorodých básnických prostředků, který Jan Zahradníček svébytně využil. Jde tu zejména o nástin způsobu práce s volným veršem, který se stává dominantní útvarem Zahradníčkovy poezie přelomu 40. a 50. let, jeho rytmické a významové organizace, o analýzu strofické kompozice básně, o rozbor využití prostředků, jako jsou interpunkce apod.

  • Název v anglickém jazyce

    "The body ... what a target for the arrows of the most terrible mourning" Zahradníček's poem "Oh, Sebastian" as the intersection of its anthropopoetics and theophoetics

  • Popis výsledku anglicky

    The present study analyses the poem Ó Šebestiáne (Oh, Sebastian) by Jan Zahradníček, included in his collection Rouška Veroničina (Veronica&apos;s Veil) (1949). These poems areseen particularly as a way to represent the general approaches typical of Zahradníček&apos;swork in the latter half of the 1940s. In particular, the exposition is presented both from the anthropoetic and the theopoetic standpoint. This treatment of the poet&apos;s anthropoetics does not just indicate that artistic creation in general and poetry in particular have a biological-anthropological basis, affecting aesthetic and social ties, but that literature and poetry are something of quite fundamental significance to man, in certain circumstances of vital importance to his survival, affecting him in extraordinary ways. This anthropoetical aspect is thematized both implicitly and explicitly in Zahradníček&apos;s poetry, as one of its driving forces and very prominently as a subject of poetic reflection. The initial anthropoetical and theopoetical framework of the exposition is also developed with an interpretationally-based poetological analysis of various poetic devices utilized in original ways by Jan Zahradníček. This particularly requires an outline of the way he worked with free verse, which becomes a dominant feature in his poetry in the late 1940s and the early 1950s, as well as his rhythmic and semantic organization, an analysis of the strophic composition of his poetry and an analysis of his usage of such devices as punctuation and the like.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká literatura

  • ISSN

    0009-0468

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    813-840

  • Kód UT WoS článku

    000459645400002

  • EID výsledku v databázi Scopus