Anaforická funkce výrazu ten v gramatikalizační perspektivě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10389558" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10389558 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2018/11/Magdalena_Zikova_106-123.pdf" target="_blank" >https://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/19/2018/11/Magdalena_Zikova_106-123.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Anaforická funkce výrazu ten v gramatikalizační perspektivě
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá anaforickou funkcí demonstrativa ten v mluvené češtině, a to jednak jeho frekvencí a kontextovou distribucí v narativních promluvách, jednak jeho gramatikalizačním potenciálem.
Název v anglickém jazyce
demonstrative ten, anaphoric use, narrative discourse, grammaticalization, theme-rheme structure Anaphoric function of the demonstrative ten in grammaticalization perspective
Popis výsledku anglicky
In the paper, the anaphoric use of the demonstrative ten in spoken narrative discourse is examined. Two questions are of main concern to the study: (i) frequency and contextual distribution of the demonstrative, and (ii) grammaticalization potential of the demonstrative in anaphoric function. Concerning (i), all nominal phrases containing the demonstrative ten (determined NPs; 230 in total) are contrasted with their non-determined lexical counterparts, i.e. those not containing the demonstrative (bare NPs; 400 in total). Each item is then inspected in terms of a set of linguistic parameters. It turns out that determined NPs dominate over the bared NPs in the data - speakers use them in more than 60 % of repeated mentions. The most decisive factors are animacy of the referent and sentence perspective (theme - rheme structure). In this way, two functions are identified in the anaphoric use: (i) contextualizing, and (ii) strongly demonstrative, none of which seems to be a plausible source of potential grammaticalization of the demonstrative into a definite article.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics [online]
ISSN
2336-6702
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
special issue
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
106-123
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—