Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10395807" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10395807 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900
Popis výsledku v původním jazyce
Výtvarní umělci vždy hledali nové možnosti obrazové řeči, nové způsoby vidění. Přibližně od poloviny 19. století se jejich zájem stále více obracel k soudobému životu. To byl také požadavek kritika výtvarného umění Charlese Baudelaira na moderní malířství: soustředění se na přítomnost. Inspirující roli v tomto procesu mohla sehrát fotografie, která ze své podstaty umožňovala zachycovat pouze přítomný okamžik, "tady a teď". Prvotní těžkopádné fotografické přístroje na tripodech nahradily okolo roku 1900 příruční fotoaparáty se svitkovými filmy. Stačilo pouze zmáčknout spoušť. Rozvinula se nová vizualita fotografií, kterou lze shrnout pod pojem "momentka", "snapshot" či "Schnappschuss". Nearanžované snímky, určované do značné míry náhodou, zmrazovaly osoby uprostřed pohybu, přinášely atypické pohledy a výřezy z viděné skutečnosti. Jednoduché fotoaparáty se rozšířily mezi široké spektrum uživatelů, oblíbili si je rovněž výtvarní umělci. Momentky trvale uchovávaly vzpomínky na rodinný život či zážitky z cest, potenciálně však také představovaly inspiraci pro tvůrčí proces. Fotografické sbírky malířů Karla Špillara, Jana Dědiny, Tavíka Františka Šimona a sochaře Bohumila Kafky obsahují krom jiného ukázky momentek, které můžeme popisovat terminologií výtvarného umění a sledovat je z hlediska směřování pohledu fotografa, rámu, kterým výjev vybírá a způsobu, kterým zaznamenává pohyb. Momentka ve světě výtvarných umělců mohla plnit různé funkce. Byla společně s tužkou a skicákem způsobem rychlého záznamu. Mohla být vizuálním slovníkem s motivy ze soudobého života. Pomáhala umělci věrohodně reprodukovat pohyb. Inspirovala ke hře s rámováním výjevu a k porušování zaběhlých představ o kompozici kresby, malby či grafiky. Především však soustředila pozornost umělců na prchavost každodenního života.
Název v anglickém jazyce
Snapshot and the world of fine arts around 1900
Popis výsledku anglicky
Visual artists have always been looking for new possibilities for visual speech, new ways of seeing. Since the mid-19th century, their interest has increasingly turned to contemporary life. It was also a requirement of Charles Baudelaire on modern painting: focusing on the present. The inspirational role in this process could have been played by photographs that by their very nature allowed to capture only the present moment, "here and now". Around 1900, primary cumbersome photographic devices on tripods replaced handheld cameras with roll films. The users just pressed the trigger. A new visuality of photographs has emerged, which can be called "momentka", "snapshot" or "Schnappschuss". Unattended images, largely determined by chance, froze the people in the middle of movement and brought atypical views and cutouts from the seen reality. Simple cameras have spread among a wide range of users, as well as artists. Snashots preserved memories of family life or journey experiences, but they also potentially inspired the creative process. The photographic collections of the painters Karel Špillar, Jan Dědina, Tavík František Šimon and the sculptor Bohumil Kafka include, among others, examples of snapshots that can be described with the terminology of visual arts and and we can look at them in terms of the direction of the photographer's point of view, the way how he frames the scene and the way in which he records the movement. In the world of visual artists, snapshot has been able to fulfill various functions. Along with a pencil and a sketchbook it was a quick recording method. It could have been a visual dictionary with motifs from contemporary life. It helped artists to reproduce movement. It inspired the artists to experiment with framing the scene and to violate the concervative ideas of drawing, painting or graphics. Above all, however, the attention of artists has focused on the volatility of everyday life.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historická fotografie
ISSN
1213-399X
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
4-17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—