Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Do Users' Reading Skills and Difficulty Ratings for Texts Affect Choices and Evaluations?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10426293" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10426293 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Do Users' Reading Skills and Difficulty Ratings for Texts Affect Choices and Evaluations?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In our contribution, we consider how corpus data can be used as a proxy for the written language environment around us in constructing offline studies of native-speaker intuition and usage. We assume a broadly emergent perspective on language: in other words, the linguistic competence of individuals is not identical or hardwired but forms gradually through exposure and coalescence of patterns of production and reaction. We hypothesize that while users presumably all in theory have access to the same linguistic material, their actual exposure to it and their ability to interpret it may differ, which will result in differing judgments and choices. Our study looks at the interaction between corpus frequency and two possible indicators of individual difference: attitude towards reading tasks and performance on reading tasks. We find a small but consistent effect of task performance on respondents&apos; judgments but do not confirm any effects on respondents&apos; production tasks.

  • Název v anglickém jazyce

    Do Users' Reading Skills and Difficulty Ratings for Texts Affect Choices and Evaluations?

  • Popis výsledku anglicky

    In our contribution, we consider how corpus data can be used as a proxy for the written language environment around us in constructing offline studies of native-speaker intuition and usage. We assume a broadly emergent perspective on language: in other words, the linguistic competence of individuals is not identical or hardwired but forms gradually through exposure and coalescence of patterns of production and reaction. We hypothesize that while users presumably all in theory have access to the same linguistic material, their actual exposure to it and their ability to interpret it may differ, which will result in differing judgments and choices. Our study looks at the interaction between corpus frequency and two possible indicators of individual difference: attitude towards reading tasks and performance on reading tasks. We find a small but consistent effect of task performance on respondents&apos; judgments but do not confirm any effects on respondents&apos; production tasks.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Taming the Corpus

  • ISBN

    978-3-319-98016-4

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    11-35

  • Počet stran knihy

    225

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly