Situated meaning-making and the places where we read
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10422556" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10422556 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Situated meaning-making and the places where we read
Popis výsledku v původním jazyce
In recent years, a new cognitive research paradigm emphasising situated and bodily cognition has gained impetus. A growing number of neuroscience studies suggest that sensory-motor experiences shape the individual's development of concepts and language use. A commonly shared explanation of these findings proposes that when we as infants are acquiring language, linguistic activity is simultaneous with our perceptual access to the concrete phenomena and situations to which it refers. These situations become meaningful co-active 'sounding boards' that corroborate our competent language use. According to this theory, linguistic meaning invoked for example while reading occurs as a partial re-enaction of these situations. In this article, we highlight the implications of the close links between language and bodily situations in relation to reading in different places.
Název v anglickém jazyce
Situated meaning-making and the places where we read
Popis výsledku anglicky
In recent years, a new cognitive research paradigm emphasising situated and bodily cognition has gained impetus. A growing number of neuroscience studies suggest that sensory-motor experiences shape the individual's development of concepts and language use. A commonly shared explanation of these findings proposes that when we as infants are acquiring language, linguistic activity is simultaneous with our perceptual access to the concrete phenomena and situations to which it refers. These situations become meaningful co-active 'sounding boards' that corroborate our competent language use. According to this theory, linguistic meaning invoked for example while reading occurs as a partial re-enaction of these situations. In this article, we highlight the implications of the close links between language and bodily situations in relation to reading in different places.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Materiality of Reading
ISBN
978-87-7184-958-5
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
9-16
Počet stran knihy
154
Název nakladatele
Aarhus University Press
Místo vydání
Aarhus
Kód UT WoS kapitoly
—