Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Situated meaning-making and the places where we read

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10422556" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10422556 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Situated meaning-making and the places where we read

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In recent years, a new cognitive research paradigm emphasising situated and bodily cognition has gained impetus. A growing number of neuroscience studies suggest that sensory-motor experiences shape the individual&apos;s development of concepts and language use. A commonly shared explanation of these findings proposes that when we as infants are acquiring language, linguistic activity is simultaneous with our perceptual access to the concrete phenomena and situations to which it refers. These situations become meaningful co-active &apos;sounding boards&apos; that corroborate our competent language use. According to this theory, linguistic meaning invoked for example while reading occurs as a partial re-enaction of these situations. In this article, we highlight the implications of the close links between language and bodily situations in relation to reading in different places.

  • Název v anglickém jazyce

    Situated meaning-making and the places where we read

  • Popis výsledku anglicky

    In recent years, a new cognitive research paradigm emphasising situated and bodily cognition has gained impetus. A growing number of neuroscience studies suggest that sensory-motor experiences shape the individual&apos;s development of concepts and language use. A commonly shared explanation of these findings proposes that when we as infants are acquiring language, linguistic activity is simultaneous with our perceptual access to the concrete phenomena and situations to which it refers. These situations become meaningful co-active &apos;sounding boards&apos; that corroborate our competent language use. According to this theory, linguistic meaning invoked for example while reading occurs as a partial re-enaction of these situations. In this article, we highlight the implications of the close links between language and bodily situations in relation to reading in different places.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Materiality of Reading

  • ISBN

    978-87-7184-958-5

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    9-16

  • Počet stran knihy

    154

  • Název nakladatele

    Aarhus University Press

  • Místo vydání

    Aarhus

  • Kód UT WoS kapitoly