Playing Cultural Memory: Framing History in Call of Duty: Black Ops and Czechoslovakia 38-89: Assassination
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10389204" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10389204 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SGMGa18tyi" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SGMGa18tyi</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/1555412016638603" target="_blank" >10.1177/1555412016638603</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Playing Cultural Memory: Framing History in Call of Duty: Black Ops and Czechoslovakia 38-89: Assassination
Popis výsledku v původním jazyce
The present article brings game studies into dialogue with cultural memory studies and argues for the significance of computer games for historical discourse and memory politics. Drawing upon the works of Robert Rosenstone and Astrid Erll, we develop concepts and theories from film studies and adapt them to respond to the media specificity of computer games. Through a critical reading of the first chapter of the history-based first-person shooter Call of Duty: Black Ops, the article demonstrates how the game's formal properties frame in-game experiences and performances, and this way predisposes the emergence of certain memory-making potentials in and through constrained practices of play. Subsequently, an analysis of the serious game Czechoslovakia 38-89: Assassination shows the potentials of game design to facilitate meta-historical reflections and critical inquiries.
Název v anglickém jazyce
Playing Cultural Memory: Framing History in Call of Duty: Black Ops and Czechoslovakia 38-89: Assassination
Popis výsledku anglicky
The present article brings game studies into dialogue with cultural memory studies and argues for the significance of computer games for historical discourse and memory politics. Drawing upon the works of Robert Rosenstone and Astrid Erll, we develop concepts and theories from film studies and adapt them to respond to the media specificity of computer games. Through a critical reading of the first chapter of the history-based first-person shooter Call of Duty: Black Ops, the article demonstrates how the game's formal properties frame in-game experiences and performances, and this way predisposes the emergence of certain memory-making potentials in and through constrained practices of play. Subsequently, an analysis of the serious game Czechoslovakia 38-89: Assassination shows the potentials of game design to facilitate meta-historical reflections and critical inquiries.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50803 - Information science (social aspects)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Games and Culture
ISSN
1555-4120
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
3-25
Kód UT WoS článku
000454128100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85058806019